Home » Technology » Big Data » Big data-analyses: is het tijd dat het bedrijf volwassen wordt?

Big data-analyses: is het tijd dat het bedrijf volwassen wordt?

Tech Page One

Big data-analyses: is het tijd dat het bedrijf volwassen wordt?

 

Big data zijn volop in het nieuws. Dat is tot op zekere hoogte begrijpelijk: big data zijn uiteindelijk overal om ons heen aanwezig.

Een deel van deze aanvankelijke hype is wellicht gevoed door een soort nervositeit in de branche, omdat we er allemaal mee hebben geworsteld om grip te krijgen op wat big data echt zijn en wat ze betekenen voor de manier waarop bedrijven moeten veranderen om een nieuw niveau van operationele uitmuntendheid te bereiken.

Een oneindig universum van big data

Eén (mogelijk verzonnen) verhaal gaat over de CEO van een bank die eiste dat zijn firma onmiddellijk moest stoppen met het weggooien (verwijderen) van informatie, absoluut zonder enige uitzondering. Hij of zij begreep de bredere implicaties van big data, dat wil zeggen, we weten niet of sommige van onze data misschien toch nog nuttig kunnen zijn. Dat is de reden waarom het universum van de big data potentieel oneindig is.

Nu we weten wat big data feitelijk zijn, kunnen we bedrijven duidelijk maken dat moderne firma’s volwassen moeten worden en moeten beginnen nieuwe bedrijfsmodellen te ontwikkelen om de verworven inzichten te benutten.

Uit onderzoek verricht in opdracht van Dell Services en uitgevoerd door het International Institute for Analytics (IIA), blijkt dat de invoering van geavanceerde analyses bij middelgrote en grote ondernemingen een keerpunt bereikt in een poging om de concurrentie voor te blijven.

Grip op big data krijgen

Big data-analyses: is het tijd dat het bedrijf volwassen wordt?Deze firma’s begrijpen dat grip op big data uiteindelijk kan leiden tot een superieure klantervaring, meer betrokkenheid van het personeel en een grotere operationele uitmuntendheid.

Maar hoe krijg je grip op big data? Het vereist investeringen in een IT-infrastructuur (servers, cloudservices, netwerken enz.) waarmee het opslaan, verwerken, analyseren, integreren en uiteindelijk benutten van de big data streams die van belang zijn voor het bedrijf in kwestie, mogelijk is.

Het is moeilijk te weten waar te beginnen en snel klaar te zijn voor big data, maar er zijn routes zoals Dell Blueprints. Dit zijn volledig geïntegreerde, end-to-end architecturen waarin hardware, software en services met elkaar worden gecombineerd tot eenvoudig implementeerbare oplossingen. Ze zijn getest en gevalideerd aan de hand van veelvoorkomende gebruiksscenario’s om een snelle, betrouwbare en voorspelbare implementatie van kritieke workloads te waarborgen.

Opnieuw gedefinieerde economische aspecten

Volgens de divisie Big data en Business Intelligence van Dell “vraagt datawildgroei om een innovatieve infrastructuur, effectief beheer en toegang tot analyses met selfservice. Veel leveranciers van big dataoplossingen benaderen slechts een fractie van de hardwarestack, of willen dat u uw complete infrastructuur vervangt. Beide benaderingen zijn duur en beperken de schaalbaarheid. Dell oplossingen bieden keuze, flexibiliteit, gedeelde kennis en herdefiniëren de economische aspecten.”

Uiteindelijk weten we dat bedrijfsleiders van moderne bedrijven digitale bedrijfsmodellen willen ontwikkelen om in het digitale tijdperk klanten aan te trekken, van dienst te zijn en te behouden.

Geavanceerde big data analyses bieden wat wij graag noemen ‘bruikbare inzichten’, die het opgroeiproces en de overstap naar digitalisering mogelijk maken.

Wat doet de het volwassen big databedrijf?

Concreet gezegd is een big databedrijf in staat te werken met ALLE soorten data:

  • Gestructureerde data
  • Ongestructureerde data
  • Semigestructureerde data

Door de nieuwe, bredere datawereld binnen te treden kan het volwassen big databedrijf beginnen nieuwe klanten te identificeren en verandering te voorspellen met intelligente algoritmes die krachtige, inzichtrijke informatie uit grote hoeveelheden data kunnen destilleren.

We vroegen (in onze titel) of het tijd voor het bedrijf is om volwassen te worden en met de analyse van big data aan de slag te gaan. Maar twijfelt u daar echt aan?

 

 

Adrian Bridgwater

Adrian Bridgwater

Adrian is een technologiejournalist met meer dan twee decennia perservaring. Hij schrijft voornamelijk nieuwsanalyses rond de ontwikkeling van softwareapplicaties maar in de bredere mediawereld is hij ook een analist, technologie-evangelist en content consultant. Daarnaast heeft hij zich de afgelopen tien jaar verdiept in open source, data-analyse en -intelligentie, cloud computing, mobiele apparaten en data management.

Laatste Artikels:

 

Tags: Big Data, Business