Home » Technology » Big Data » Big data: zakelijke problemen stuk voor stuk opgelost

Big data: zakelijke problemen stuk voor stuk opgelost

Tech Page One

Big data: zakelijke problemen stuk voor stuk opgelost

 

Ik heb in het verleden al verteld over de groei van big data en de datarevolutie, een gespreksonderwerp dat nog steeds relevant is. Natuurlijk is iedere hoeveelheid data een bedrijfsmiddel, of zelfs een noodzaak, voor de zakenwereld en er zal niemand zijn die je hierover tegenspreekt. Maar big data in het bijzonder, gedefinieerd als “almaar groeiende gestructureerde, ongestructureerde en deels gestructureerde data die organisaties van alle groottes genereren en verzamelen, en vervolgens met moeite kunnen bewaren, beheren en analyseren” (inderdaad een hele mond vol), speelt een ongeëvenaarde rol in het wel en wee van bedrijven.

Big data speelt een cruciale rol in bedrijven

Dankzij big data, inclusief machinegegenereerde data en informatie van sociale media, kunnen bedrijven effectief omgaan met klanten, door markten navigeren en de efficiëntie bepalen van bronnengebruik en interne processen. We weten dus allemaal dat big data belangrijk is. Er is echter één probleem: Er zijn zo veel onderdelen en zoveel vragen over analyses, dat het heel snel overweldigend wordt. Hoe bepaal je wat relevant is? En wat doe je met de kennis die je na veel tijd en geld hebt opgedaan? Het is duidelijk dat ieder bedrijf big data nodig heeft om succes te behalen. Het interessante hieraan is dat net als in het gewone leven, sommigen hier beter in zijn dan anderen.

Big data supersterren

Big data: zakelijke problemen stuk voor stuk opgelostForbes bracht onlangs een rapport uit over enkele big data supersterren. Zo bespaart UPS jaarlijks 50 miljoen dollar op brandstof, onderhoud en tijd door de verzamelde routedata te gebruiken om het aantal afslagen naar links voor bestuurders te minimaliseren. Minder wachttijd bij verkeerslichten voor deze afslagen, plus de installatie van gespecialiseerde sensoren in voertuigen, betekende een afname in CO2-uitstooten een besparing van 5,6 miljoen liter brandstof.

En, zoals CTOVision.com rapporteert, verzamelt Costco ook big data. In hun geval over iedere aanschaf die hun klanten maken. Toen Costco onlangs een terugroepactie moest doen wegens ‘besmet fruit’,konden ze iedereen die het fruit had gekocht terugvinden, binnen 24 uur. Dergelijke acties vergroten de klantloyaliteit en leiden uiteindelijk tot hogere inkomsten.

Is big data echt zo krachtig? Ja. Kan het ook overweldigend zijn? Jazeker. Is het mogelijk om veel uit te geven aan personeel, tools en processen om de kracht van big data te vangen en toch tekort te schieten. Nou en of. Maar er bestaat een strategie waarmee je het meeste uit je big data-investering kunt halen. Verdrink niet in een zee van big data maar gebruik een gerichte ‘één tegelijk’ aanpak als reddingsvest.

Een gerichte aanpak kan meer waardevolle resultaten opleveren

Het klinkt als een goed plan om meerdere big data-projecten tegelijkertijd uit te voeren om nog gedegener resultaten in minder tijd te behalen, maar zo’n razendsnelle aanpak is niet altijd de beste optie. Als je niet voorzichtig bent, geef je veel geld uit aan de front-end van data-analyseprojecten en levert de verwachte ‘informatiegolf’ slechts een klein stroompje op. Waarom? Big data biedt zoveel mogelijkheden dat je gemakkelijk de focus verliest, de weg kwijtraakt of halverwege van koers verandert. Je eindigt dan met meerdere taken die simultaan worden uitgevoerd, en die zich allemaal in verschillende stadia bevinden. Het grote nadeel hier is dat meerlagige projecten gericht op hetzelfde bedrijfsprobleem vaak afhankelijk zijn van elkaars resultaten. Als een project vertraging oploopt, heeft ieder bijbehorend project ook vertraging.

Probeer daarom het aantal variabelen dat je tegelijk wilt aanpakken te beperken en begin met een bovenliggend probleem. Gebruik je bronnen om de big data rondom dit probleem eerst zorgvuldig te verzamelen en analyseren. Implementeer het daarna op een manier die het meeste effect heeft. Ga daarna verder met andere, minder cruciale zakelijke uitdagingen die je het hoofd wilt bieden. Door deze ‘één tegelijk’ aanpak krijg je betere resultaten en meer betekenisvolle inzichten.

Je wilt dat big data voor jou werkt, niet andersom. Je hebt tenslotte tijd en geld geïnvesteerd in het verzamelen ervan en verdient het om ervan te profiteren. Met een gerichte ‘één tegelijk’ aanpak ben je op de goede weg.

Hoe ga je om met alle implicaties van al die data in je bedrijf? Heb je een eenduidige aanpak voor big data-projecten of heb je meerdere ijzers in het vuur? Hoe dan ook, ik hoor graag hoe je hebt leren omgaan met en profiteren van de datastroom.

Deze post is geschreven in het kader van het Dell Insight Partners programma, dat gewijd is aan nieuws over en analyses van zich steeds verder ontwikkelende technologieën. Dell heeft dit artikel gesponsord, maar de uitgedrukte meningen zijn de mijne en komen niet per se overeen met standpunten of strategieën van Dell.

 

 

Daniel Newman

Daniel Newman

Daniel Newman is mededirecteur van V3 Broadsuite en directeur van Broadsuite Media Group. Hij werkt nauw samen met grote en kleine merken om ze te helpen opgemerkt te worden in de drukbevolkte digitale wereld. Hij is tevens auteur van twee boeken en levert bijdragen aan Forbes, Entrepreneur en Huffington Post. Daarnaast is Daniel hoogleraar in bedrijfseconomie.

Laatste Artikels:

 

Tags: Big Data, Business