Home » Technology » Big Data » Blijf flexibel en efficiënt in de 21e eeuw met big data

Blijf flexibel en efficiënt in de 21e eeuw met big data

Tech Page One

1-747x325

 

Voor de bedrijfsleider die de besluitvoering wil verbeteren, lijkt een project rondom data-analyse of big data een logische eerste stap. Bedrijven worden overspoeld met data, en er zijn tientallen leveranciers die grootse beloftes maken voor hun tools voor het vastleggen van data en hun storage- en analysetools.

Maar meer data leiden niet altijd tot betere beslissingen. Op zichzelf maken veel data een organisatie niet flexibeler. Om dat voor elkaar te krijgen moeten bedrijven zowel hun dataverzamelingsstrategie als hun analysecapaciteiten nauwkeurig afstemmen op hun bedrijfsresultaten.

De mogelijkheden van big data benutten

Blijf flexibel en efficiënt in de 21e eeuw met big data“Dankzij big data-analyse beginnen de winnaars op de markt zich van de verliezers te onderscheiden,” aldus Clive Longbottom, hoofdanalist bij technologisch researchbedrijf Quocirca. “De mogelijkheid om big data-analyse te gebruiken om strategische inzichten in een klantenbestand te verwerven en om effectieve voorspellende capaciteiten te implementeren, maakt doelgerichte marketing veel effectiever. Dit geldt ook voor het voorkomen van de gevreesde ‘verkeerde markering’, die prospects afschrikt en ze in de armen van de concurrentie drijft.”

Maar dit gebruiksscenario van big data is voornamelijk gericht op het corrigeren van fouten die het bedrijf in het verleden heeft gemaakt, zoals klanten benaderen met ongeschikte aanbiedingen en niet begrijpen waar de klant echt behoefte aan heeft, en niet zozeer op het verbeteren van de manier waarop een organisatie met het onverwachte omgaat.

Koppelen met analyses

Om dit te doen, moeten big data gekoppeld worden aan geavanceerde analyses. Geavanceerde analyses werken op hun beurt weer het best in combinatie met data van goede kwaliteit. Het helpt ook als het bedrijf direct betrokken is bij het instellen van de parameters voor de analyses en managers voorbereid zijn om in te spelen op de inzichten die het project voortbrengt.

Een organisatie wordt niet flexibeler of efficiënter als het de informatie die een big dataproject oplevert niet weet toe te passen.

“Door de evolutie van het internet der dingen en machine-to-machine-applicaties, worden er iedere seconden enorme hoeveelheden data van duizenden bronnen gegenereerd, meestal niet in een gestructureerde tabelvorm,” vertelt Nick Kotsis, business intelligence- en analyse-expert, PA Consulting Group.

“Met big dataprojecten wordt het integreren en verwerken van deze complexe en massieve datasets voor organisaties veel eenvoudiger dan voorheen. Bovendien is het snel en goedkoop. Organisaties hebben hierdoor toegang tot verschillende interne en externe informatie die voorheen niet beschikbaar of moeilijk te bereiken was. Dat is op zichzelf al een revolutie op het gebied van zakelijke analyse en besluitvorming in ieder bedrijf. De bedrijven die big data-analyse gaan toepassen, worden meer concurrerend dan anderen die op een langzamer tempo werken met minder doorslaggevende data.”

Bedrijven hoeven echter niet over grote hoeveelheden informatie te beschikken om hun besluitvorming te verbeteren met behulp van big data.

Data opgraven

Sommige data zijn relatief eenvoudig te vinden, bijvoorbeeld door meer informatie uit het backoffice en transactionele systemen, verkoopterminals of zelfs de smartphones van consumenten te verzamelen.

Andere data kunnen worden aangeschaft via sociale mediasites; sommige overheidsdata zijn zelfs gratis verkrijgbaar. Organisaties hebben ook toegang tot allerlei data, van consumentenvertrouwen tot weerberichten van commerciële leveranciers. Het slimme zit hem in de manier waarop bedrijven hun analytische tools gebruiken om verschillende datasets te combineren en ‘wat als’-vragen te stellen.

“Een van de manieren waarop big data-analyse de concurrentie versterkt, is door toegang tot veel meer data te bieden, waardoor organisaties zich kunnen richten op het voldoen aan de wensen van hun klanten,” legt Nick Kotsis van PA Consuting uit.

“Met big data-analyses kunnen organisaties technieken zoals microsegmentatie gebruiken om de personalisering van producten en services te bevorderen… Big data-analyses zijn de drijvende kracht achter de digitale agenda.”

 

 

Stephen Pritchard

Stephen Pritchard

Stephen heeft al meer dan 21 jaar als technologiejournalist gewerkt. Zijn belangrijkste focusgebieden zijn onder andere technologie, telecommunicatie, wetenschap en milieu. Hij presenteert en produceert de FT tweewekelijkse „Connected Business“ podcast, die gaat over informatietechnologie. Hij schrijft, presenteert en produceert video- rapporten voor een breed scala aan media als redacteur en columnist voor IT- Pro en Infosecurity Magazine. Daarnaast spreekt Stephen over trends in zowel de technologie en telecommunicatie, de journalistiek als de media. Hij is ook voorzitter geweest voor evenementen van de Financial Times, GigaOM en Infosecurity Magazine.

Laatste Artikels:

 

Tags: Big Data, Business