Home » Business » Entrepreneurship » Brengen sociale media een zakelijke revolutie teweeg?

Brengen sociale media een zakelijke revolutie teweeg?

Tech Page One

Brengen sociale media een zakelijke revolutie teweeg  MainImage

 

Sociale media zijn veel meer dan tools voor consumenten. Online netwerken, vooral via social selling, brengen een verandering teweeg in de manier waarop mensen verbinding maken. Betrokken channelwederverkopers kunnen gebruikmaken van social selling om de merkbeleving te verbeteren.

Bij de sociale media denkt u waarschijnlijk als eerste aan enkele belangrijke tools voor consumenten, zoals Facebook, Instagram, Tumblr en Flickr, waarmee mensen wereldwijd in contact kunnen blijven. Deze vorm van interactie werd aanvankelijk door consumenten geleid, maar verspreidt zich nu ook naar de werkplek dankzij het gebruik van belangrijke platformen als LinkedIn en Skype.

Via sociale media kunnen mensen niet alleen met elkaar in contact blijven, maar ook nieuwe contacten opdoen en onderhouden. Voor channelwederverkopers is het heel belangrijk te doorgronden op welke manier sociale tools een extra en belangrijke route naar de markt kunnen bieden.

Waarom is er ook een negatieve houding ten opzichte van sociale media?

Brengen sociale media een zakelijke revolutie teweeg  BodyTextImageDe populariteit van sociale media is zo groot dat de belangrijkste platformen de afgelopen tien jaar onstuitbaar zijn gegroeid. Facebook, dat in september 2006 algemeen beschikbaar kwam, telde in juli 2010 500 miljoen gebruikers. Inmiddels kan het platform bogen op meer dan 1,5 miljard wereldwijde gebruikers die maandelijks actief zijn. Toch heeft die groeisnelheid tot zorgen geleid bij de C-suite, evenals bij leidinggevenden van channelwederverkopers.

Expert op het gebied van digitale marketing Zoe Sands zegt dat marketing- en salesactiviteiten bij channelwederverkopers vaak is gericht op de driemaandelijkse financiële en ontwikkelingscycli van leveranciers. Door deze strategische gerichtheid vermijden channelwederverkopers vaak activiteiten, zoals sociale media, waarvan ze niet weten hoe ze deze moeten meten en die geen tastbaar en direct rendement opleveren.

De twijfels over de mogelijke voordelen van de sociale media zijn algemeen bekend. Werkgevers zijn vaak bang dat sociale platformen ertoe leiden dat hun werknemers minder productief zijn. Die negatieve houding bestaat ook vandaag nog. Uit onderzoek blijkt dat wel 72%van de werknemers in het Verenigd Koninkrijk tijdens het werk op Facebook zit , terwijl 81% deze activiteiten verbergt voor collega’s en leidinggevenden.

Sommige bedrijven hebben toegang tot sociale media volledig verboden. Zulke harde maatregelen kunnen echter leiden tot minder concurrentievoordeel. In een tijdperk van voortdurende connectiviteit profiteren channelwederverkopers die hun medewerkers via sociale media laten communiceren waarschijnlijk meer van betere samenwerking en marketingactiviteiten.

Waarom moeten channelwederverkopers met een frisse blik naar sociale media kijken?

Samenwerkingstechnologieën kunnen worden benut om hechte relaties in het digitale tijdperk te stimuleren. Een groot deel van uw personeel kan via mobiele technologie en cloudtechnologie vanaf elke locatie en op elke afstand werken. Analysebureau IDC schat dat het aantal mobiele werknemers vorig jaar wereldwijd is opgelopen tot 1,3 miljard. Dat is 37% van het totale aantal werknemers.

Zakelijke sociale netwerken, zoals LinkedIn, bieden de mogelijkheid in contact te blijven en informatie te verspreiden naar een veel breder zakelijk netwerk. Marketingconsultant Mark Schaefer bevestigt dat deze vorm van social selling steeds populairder wordt, en tegelijk het bedrijf werkelijk meerwaarde biedt.

Schaefer, expert op het gebied van social selling, zegt dat strategische content concurrentievoordeel oplevert voor verkooporganisaties, zoals channelwederverkopers. Hij citeert uit een onderzoek van Carnegie Mellon University, waaruit blijkt dat 72% van de b2b-kopers sociale media gebruiken om relaties op te bouwen en informatie te verzamelen over het bedrijf en de producten ervan.

Iedereen die voor een channelwederverkoper werkt die consistent nuttige content produceert, heeft meer kans hartelijk te worden ontvangen door de beoogde verkoopdoelgroep. In het sociale tijdperk kunnen channelwederverkopers op samenwerking gerichte technologieën gebruiken om te zorgen voor een waardevolle en langdurige communicatie.

Hoe kunnen channelwederverkopers profiteren van een nieuw social selling-tijdperk?

Leidinggevenden van channelwederverkopers die terughoudend zijn in het aangaan van samenwerkingsverbanden moeten overtuigd raken van de kracht van social selling. Hoewel sociale netwerken volgens Gartner het primaire communicatiekanaal worden voor zakelijke activiteiten, schat het analysebureau dat 80% van de zakelijke inspanningen op de sociale media niet de bedoelde voordelen oplevert vanwege gebrekkig leiderschap en een te grote nadruk op technologie.

De sleutel tot succesvolle betrokkenheid is volgens Schaefer het vermogen van medewerkers om de juiste platformen te gebruiken voor onderwerpen die de aandacht van de doelgroep weten te vangen. Bedrijven die bijvoorbeeld Twitter gebruiken als verkoopmiddel, vinden twee keer zoveel leads als bedrijven die dat niet doen.

Het goede nieuws is, aldus Sands, dat channelwederverkopers waarschijnlijk het meest kunnen profiteren van deze nieuwe manier van verkopen. Verkoopmedewerkers kunnen sociale content maken op basis van het marketingmateriaal dat door leveranciers is ontwikkeld. Door bijvoorbeeld best practice-tips te geven over training en implementatie kunnen channelwederverkopers de kracht van hun kennis aan potentiële nieuwe klanten bewijzen.

Het is daarom essentieel dat ook de leidinggevenden van channelwederverkopers de voordelen van sociale media inzien. Om het meest te profiteren van de voordelen, zoals betere samenwerking en grotere naamsbekendheid, moeten ondernemers zorgen dat de houding ten opzicht van sociale media verandert.

De taak van senior leidinggevenden bij channelwederverkopers is daarom om samen te werken met experts en een sterke business case voor sociale media te ontwikkelen. Deze leidinggevenden moeten medewerkers aanmoedigen digitaal actiever te zijn. Het resultaat is een nieuw tijdperk van connectiviteit, waarbij channelwederverkopers regelmatig sterke content aanbieden aan potentiële nieuwe klanten, in plaats van eenmaal per kwartaal.

 


 

Referenties:

Groeicijfers Facebook (in het Engels): http://techcrunch.com/2016/01/27/facebook-earnings-q4-2015

Zoe Sands over social selling (in het Engels): http://www.channelpro.co.uk/opinion/9588/social-selling-and-the-channel

Onderzoek over tijdverspilling op sociale media (in het Engels): http://www.itproportal.com/2016/04/25/social-media-are-costing-the-uk-economy-billions

IDC over mobiel personeel (in het Engels): http://www.businesswire.com/news/home/20120105005455/en/Mobile-Worker-Population-Reach-1.3-Billion-2015

Gartner over sociale bedrijfsnetwerken (in het Engels): http://www.gartner.com/newsroom/id/2319215

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels is als journalist gespecialiseerd in het bedrijfsleven en IT-leiderschap. Na een periode als redacteur bij CIO Connect en bij Computing schreef hij al voor verschillende organisaties, waaronder de Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing en Times Higher Education. Mark draagt ook bij aan CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform en CIOnNET. Hij heeft uitgebreide ervaring met hoe CIO's technologie gebruiken en toepassen in het bedrijfsleven.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Entrepreneurship