Home » Technology » CAD, Graphics & Design » De zakelijke toepassing van virtual reality

De zakelijke toepassing van virtual reality

Tech Page One

De zakelijke toepassing van virtual reality

 

Hoe VR bedrijven kan helpen om een betere klantervaring te creëren

In het digitale tijdperk worden IT-managers en leidinggevenden van bedrijven geconfronteerd met een voortdurend veranderende lijst met problemen en prioriteiten. Virtual reality (VR) is een technologie die dit jaar waarschijnlijk boven aan dergelijke lijstjes komt te staan, en daar is een goede reden voor.

Gartner zegt dat de samenvloeiing van de echte en de virtuele wereld een van de belangrijkste technologische trends is waar CIO’s in 2016 rekening mee moeten houden. Het analysebureau zegt dat de mogelijkheid om helemaal op te gaan in een omgeving die VR biedt, aanzienlijk potentieel heeft.

Senior IT-leidinggevenden krijgen de taak de technologie te verkennen en hun organisaties te helpen maximaal te profiteren van de systemen en services. Hoe kunnen CIO’s een business case ontwikkelen voor VR en welke impact zal deze technologie hebben op belangrijke sectoren, zoals entertainment en engineering?

Een business case voor VR ontwikkelen in de entertainmentsector

Virtual reality nadert een omslagpunt. Juniper Research denkt dat 2016 een keerpunt zal worden voor VR-technologie, zowel in termen van productlanceringen als van rollouts voor consumenten. Het analysebureau zegt dat VR in de komende vijf jaar een revolutie teweeg zal brengen in de entertainmentindustrie, onder andere op het gebied van games en video.

Belangrijke mediamerken zijn al bezig met VR-projecten en -productlanceringen. Voor wat betreft games biedt de technologie gebruikers de mogelijkheid om nieuwe omgevingen persoonlijk te ervaren. Stelt u zich eens voor dat u wordt gedropt in een virtuele wereld, zoals een ruimtestation, en dat u op een bijna levensechte manier met deze wereld kunt communiceren.

De zakelijke toepassing van virtual realityHetzelfde geldt voor films. Met hoogwaardige 3D-schermen wordt het beeldmateriaal van films levensechter, maar met VR voelen mensen zich echt onderdeel van een film in plaats van slechts een toeschouwer.

De techniek wordt al gebruikt bij bepaalde scenario’s. Het project wonder.land in het National Theatre op de South Bank van Londen laat bezoekers op een nieuwe, levensechte manier kennismaken met de wereld van Lewis Carrolls beroemde Alice in Wonderland.

Er zullen meer commerciële ontwikkelingen volgen. Juniper Research denkt dat in 2020 wereldwijd 30 miljoen draagbare VR-headsets zullen worden verkocht. In 2016 zijn dat er naar schatting drie miljoen.  De groei wordt aangejaagd door voortdurende technologische vorderingen, zoals een lagere latentie en intelligentere grafische kaarten.

Het beste van VR overbrengen naar nieuwe, opkomende gebieden

Juniper Research zegt dat de snelle ontwikkeling van VR betekent dat deze technologie zich snel kan uitbreiden naar nieuwe gebieden en industrieën. Sommige organisaties hebben al succes bij hun onderzoek naar de mogelijkheden.

Eind vorig jaar maakte kaartenspecialist Ordnance Survey (OS) een model van 10 vierkante kilometer van Ben Nevis, de hoogste berg in Groot-Brittannië. OS heeft nu een VR-rondleiding uitgebracht van het berglandschap voor gebruikers met mobiele apparaten. David Haynes, softwareontwikkelaar en VR-expert van het bedrijf, zegt dat CIO’s van bedrijven met snel overdraagbare informatie waarschijnlijk het meest profiteren van de technologie.

VR-technologie heeft vooral groot potentieel voor engineering en productie. Dergelijke bedrijven verzamelen enorme hoeveelheden ontwerpdata. Deze informatie kan worden gebruikt om het volgende niveau van prototypes en simulatie te ontwikkelen, waarbij klanten een testrit kunnen maken in een auto voordat deze is gebouwd. De reacties van klanten kunnen worden getest en geanalyseerd, wat kan leiden tot cruciale verbeteringen aan het ontwerp.

Een ander potentieel gebruiksscenario is te vinden in de bouw. Klanten die een nieuwbouwflat kopen vanaf een bouwtekening kunnen door hun nieuwe huis lopen en de inrichting en indeling aanpassen aan hun wensen. Deze visualisatie biedt nieuwe aanpassingsmogelijkheden, waardoor gespecialiseerde bedrijven kunnen voldoen aan de steeds hogere verwachtingen van klanten.

Conclusie: maak van virtual reality een effectieve ervaring 

VR is een snelgroeiend gebied en de ontwikkelingen door toonaangevende bedrijven en slimme leveranciers helpen IT-leiders om sterke gebruiksscenario’s te ontwikkelen. We beginnen het potentieel van VR te ontdekken, maar de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos.

 


 

Referenties:

Gartner over de belangrijke technologische trends voor 2016: http://www.gartner.com/newsroom/id/3143521

De hypecyclus van Gartner voor opkomende technologieën: http://www.gartner.com/newsroom/id/3114217

Het VR-project wonder.land: http://59productions.co.uk/project/fabulous_wonderland_vr

Voorbeeld van Ordnance Survey: Mijn artikel over VR voor ZDNet – moet nog worden gepubliceerd

Meer info is hier te vinden: https://www.ordnancesurvey.co.uk/about/news/2015/os-data-gives-reality-to-virtual-world.html

 

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels is als journalist gespecialiseerd in het bedrijfsleven en IT-leiderschap. Na een periode als redacteur bij CIO Connect en bij Computing schreef hij al voor verschillende organisaties, waaronder de Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing en Times Higher Education. Mark draagt ook bij aan CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform en CIOnNET. Hij heeft uitgebreide ervaring met hoe CIO's technologie gebruiken en toepassen in het bedrijfsleven.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, CAD, Graphics & Design, Productivity