Home » Business » Entrepreneurship » Drie redenen waarom uw strategie voor sociale media belangrijk is

Drie redenen waarom uw strategie voor sociale media belangrijk is

Tech Page One

Drie redenen waarom uw strategie voor sociale media belangrijk is MainImage

 

Channelwederverkopers kunnen via sociale media een zakelijke revolutie teweegbrengen. Door samenwerkingstools te omarmen, kunnen uw medewerkers altijd verbonden zijn, productiever worden en sociale platformen gebruiken om zowel persoonlijke als bedrijfsvoordelen aan te prijzen.

De juiste benadering van sociale media kan allerlei voordelen opleveren voor channelwederverkopers, zowel voor het bedrijf in het algemeen als voor afzonderlijke medewerkers. Er zijn echter veel inspanningen nodig om effectief te kunnen samenwerken. Hierbij is uw strategie voor sociale media van groot belang.

Veel leidinggevenden zien sociale netwerken nog steeds als tools om tijd mee te verspillen. In dit artikel noemen we drie redenen waarom een strategie voor sociale media essentieel is om dergelijke vooroordelen te overwinnen. Met de juiste aanpak kunnen channelwederverkopers ervoor zorgen dat hun medewerkers in dit digitale tijdperk effectieve zakenrelaties en sterke merken kunnen opbouwen.

1. Door de focus op een ondersteunende infrastructuur blijft het personeel verbonden

Er zijn veel sociale kanalen en tools die channelwederverkopers kunnen inzetten om personeel beter te laten samenwerken en communiceren. Bij een verkeerde aanpak worden sociale media precies dat waar uw collega’s in de C-suite bang voor zijn: een onproductieve tool voor tijdverspilling. Het is belangrijk dat u zich richt op ondersteunende infrastructuur, zoals netwerken, apparaten en appstores. Door uw channelpersoneel een structuur te bieden om online bij te praten, kunt u ervoor zorgen dat samenwerking in het voordeel van uw bedrijf werkt, in plaats van in het nadeel.

Drie redenen waarom uw strategie voor sociale media belangrijk is BodyTextImageDe beste bedrijven in alle sectoren kiezen voor een gestructureerde aanpak. Zo besloot Grant Thornton, specialist op het gebied van zakelijke services, in 2012 sociale media te gebruiken om over te stappen op een andere werkwijze. Het bedrijf kwam met best practice-regels en richtte een speciaal centrum in om trainingen te verzorgen. Honderden werknemers maken nu elke dag nieuwe content.

Ook channelwederverkopers moeten inzien wat de kracht van content is. Social selling, waarbij leidinggevenden gebruikmaken van sociale netwerken om hun contacten op de hoogte te houden, is een ideale manier om een merk op te bouwen. Zoals marketingconsultant Mark Schaefer bevestigt in een artikel voor Dell, kan effectieve social selling ervoor zorgen dat personen beter geïnformeerd worden en graag verwijzen naar potentiële leads.

Dell zelf stimuleert social selling intern door belangrijke verkoopmedewerkers te leren hoe ze met klanten kunnen communiceren op sociale platformen als LinkedIn en Twitter. Na de training stelt Dell vast welke verkoopmedewerkers in staat zijn op een constructieve manier met klanten om te gaan. Daar blijft het niet bij, want Dell breidt zijn best practice-ervaring nu uit naar channelpartners.

2. Met de juiste aanpak worden sociale kanalen meer dan braakliggend terrein

Onthoud dat het opbouwen van een platform voor interactie slechts de eerste stap is op de weg naar effectief gebruik van sociale media. Een van de grootste klachten over samenwerking is dat inspanningen voor sociale netwerken, of ze nu intern zijn ontwikkeld of extern zijn gecreëerd via een speciale Facebook- of LinkedIn-pagina, vaak onbenut blijven en niet effectief zijn. Het is niet genoeg een strategie voor sociale media toe te passen op bestaande organisatiestructuren.

Zoals Grant Thornton en Dell het gebruik van sociale media hebben bevorderd door training en ontwikkeling, moet uw organisatie laten zien wat de voordelen van online samenwerken zijn. Succesvolle channelwederverkopers zullen social networking gaan toepassen als onderdeel van een bredere digitale transformatie.

We kunnen veel leren van de aanpak van modeketen All Saints, die gebruikmaakt van cloudplatformen om samenwerking te bevorderen. James Wintle, algemeen directeur digitaal en technologie, zegt dat het bedrijf volledig gebruikmaakt van sociale media en dat iedereen, van directeuren tot verkopers, samenwerkingstools gebruikt om informatie binnen en buiten het bedrijf te delen.

Wat uw functie in het bedrijf ook is, sociale media kunnen u helpen uw merk op te bouwen. Door bijvoorbeeld informatie te delen via Twitter, kunt u volgers informeren over uw persoonlijke uitdagingen en zakelijke prioriteiten in het channel. Het is essentieel dat organisaties zorgen dat er een effectief evenwicht ontstaat tussen een persoonlijk of zakelijk merk op sociale media. Hieronder komen we hierop terug.

3. Een proactieve houding kan in de toekomst goed zijn voor uw bedrijf

Denk niet dat sociale media alleen bestaan uit populaire platformen als Facebook, Instagram en Twitter. Channelwederverkopers moeten zo veel mogelijk sociale tools verkennen en de technologieën zoeken die helpen de samenwerking binnen het bedrijf en tussen bedrijven te bevorderen.

Neem James Leech, service lead bij de klantenservice van Argos, die deze detailhandel heeft geholpen bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie voor sociale media. Leech en zijn collega’s doen onderzoek naar ‘dark social’, het direct messaging-aspect van sociale media als Whatsapp en Facebook Messenger, dat niet algemeen zichtbaar is. De firma benut dark social om op innovatieve manieren verbinding te maken met klanten en ze te bedienen.

Channelwederverkopers zouden op dezelfde manier moeten verkennen welk type content en welke benaderingswijze het succesvolst zijn voor verschillende potentiële nieuwe klanten. Door de groei van het IT-gebruik door consumenten voeren channelmedewerkers en klanten belangrijke gesprekken steeds vaker online. Zoals Schaefer in een andere artikel van Dell zegt, is online samenwerken onvermijdelijk en biedt het grote voordelen om mensen vrij te laten in het gebruik ervan.

Uit onderzoek is gebleken dat merkberichten 24 keer vaker worden gedeeld als deze worden verspreid door medewerkers in plaats van door een bedrijf. Channelwederverkopers kunnen als interface tussen IT-providers en eindklanten gebruikmaken van sociale media om relaties op te bouwen en de reputatie van een merk te verbeteren. Als u uw personeel de vrijheid geeft om online te communiceren, kunnen ze uitstekende pleitbezorgers worden van de activiteiten van het channel.

 


 

Referenties:

Over de activiteiten van Dell op het gebied van social selling (in het Engels): http://thevarguy.com/value-added-resellers-channel-marketing-solutions/100115/dell-bring-social-selling-channel

Over All Saints (in het Engels): http://www.essentialretail.com/news/article/56e181c8b76f0-rbte-2016-all-saints-is-using-google-tech-to-boost-internal-collaboration

Over Argos en dark social (in het Engels): http://www.zdnet.com/article/seven-surprising-ways-technology-is-changing-your-shopping-experience/

TPO Referenties:

Brengen sociale media een zakelijke revolutie teweeg?: http://www.techpageone.nl/business-nl/brengen-sociale-media-een-zakelijke-revolutie-teweeg/

 

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels is als journalist gespecialiseerd in het bedrijfsleven en IT-leiderschap. Na een periode als redacteur bij CIO Connect en bij Computing schreef hij al voor verschillende organisaties, waaronder de Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing en Times Higher Education. Mark draagt ook bij aan CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform en CIOnNET. Hij heeft uitgebreide ervaring met hoe CIO's technologie gebruiken en toepassen in het bedrijfsleven.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Entrepreneurship