Home » Business » Entrepreneurship » Hoe bedrijven IT gebruiken om ongelooflijk te worden

Hoe bedrijven IT gebruiken om ongelooflijk te worden

Tech Page One

6-747x325_b

 

“Elke voldoende geavanceerde technologie is niet van magie te onderscheiden” schreef sciencefictionauteur Arthur C. Clarke in 1973. IT maakt een bedrijf dan misschien niet magisch, maar kan zeker zorgen voor ongelooflijke resultaten.

Het bedrijfsleven van vandaag de dag, waarin apps en de cloud zowel de markt als de werkplek hebben veranderd, is ongelooflijk en de snelheid van de handel en de druk op het management zijn aanzienlijk toegenomen. Voor een IT-afdeling is het helpen bij het beheren van zo’n veranderlijke wereld een geweldige kans.

Hoewel dit een uitdagende omgeving is, kunnen bedrijven nu deze kansen grijpen en zich ontwikkelen naar een future-ready onderneming door hun IT te gebruiken en hun klanten en personeel een ongelooflijke ervaring te bieden. Peter Coffee, Vice President for Strategic Research van Salesforce, beschrijft dit als “het gelukkig maken van de klant”.

“Winkelen is soms een contactsport,” stelt Nicola Millard, klantenservice-futuroloog van BT, “we vergelijken, we wikken en wegen, en we dagen de fysieke winkel uit. We zien nu dat de fysieke grenzen aan het vervagen zijn.”

Millard ziet die verandering ook plaatsvinden op het werk. “Technologie heeft het kantoor ook minder tastbaar gemaakt,” zegt Millard. “Vroeger moesten we ’s ochtends om negen uur naar kantoor en konden we om vijf uur ’s middags weg. Er waren geen andere mogelijkheden; we hadden een bureau, we hadden grote apparaten en we hadden massa’s papier.”

Gebruik maken van de cloud

Hoe bedrijven IT gebruiken om ongelooflijk te worden

“Nu werken we samen met mensen die niet op dezelfde plaats hoeven te zijn als wij. Het kantoor zelf is een middel geworden om te kunnen samenwerken.” Millard stelt: “we zien de evolutie van het kantoor.” Door cloudcomputing en de smartphone is de manier waarop klanten en personeel samenwerken veranderd.

Een goed voorbeeld hiervan is de taxibranche, waar we gezien hebben hoe het model op z’n kop werd gezet door smartphone apps als Uber, Hailo in het VK en Didi Kuaidi in China, die chauffeurs en passagiers dichter bij elkaar hebben gebracht en de economie van de sector hebben veranderd.

In de meeste branches zijn clouddiensten de bedrijfsprocessen aan het overnemen, waardoor bedrijven nu middelen kunnen aanboren die ze zich eerder niet konden veroorloven. Bedrijven kunnen nu omgaan met een plots toenemende vraag en onverwachte veranderingen in de markt door deze future-ready middelen snel in te zetten.

Net als de pc-boom van de jaren 90 die de computer op het bureau zette en de wereld van grote en kleine bedrijven veranderde, vindt nu een nog grotere verschuiving plaats, nu mensen via hun broekzak en polshorloge toegang hebben tot alles.

Het bedrijf optimaliseren

Die apparaten genereren echter data, een heleboel data. In die hooiberg van informatie ligt de naald van de waarheid waarmee bedrijven hun efficiëntie kunnen verbeteren. GE beweert bijvoorbeeld dat hun PowerUp-technologie de winstgevendheid van een windmolenpark tot wel 25% kan verbeteren.

“In de volgende generatie windturbines wordt dit soort software allemaal geïntegreerd, van de ontwerpfase tot aan de operationele fase,” zegt Bill Rue, hoofd van de softwareafdeling van het bedrijf. “Dit verandert de manier waarop onze klanten de windturbines gaan bedienen.”

We leven in een tijdperk waarin de technologie in onze broekzak bijna magisch lijkt. De bedrijven die investeren in de vaardigheden, hardware en software die horen bij de nieuwe generatie computers zijn future-ready en maken hun klanten, personeel en aandeelhouders gelukkig.

 

 

Paul Wallbank

Paul Wallbank

Paul draagt regelmatig bij aan Business Spectator en IT News en schrijft daarnaast opdrachten voor privépublicaties. Zijn gepubliceerde boeken zijn onder andere e-Business: Zeven stappen naar online succes (gepubliceerd door John Wiley & Sons) en de Small Business Guide to IT (gepubliceerd door Allen & Unwin). Paul’s voornamelijke interesse is hoe het bedrijfsleven en de samenleving evolueren in de aangesloten economie. Zijn andere vakgebieden omvatten IT-beveiligingsissues, big data, cloud, businesstechnologie, “the internet of things” en de toekomst van zakelijke oplossingen.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Entrepreneurship