Home » Business » Entrepreneurship » Hoe belangrijk is IT-innovatie voor de onderneming?

Hoe belangrijk is IT-innovatie voor de onderneming?

Tech Page One

iStock_000053243226_XXXLarge

 

Innovatieve bedrijven zijn in staat om mensen en technologie aan te sturen

Bijna iedere firma beweert maar al te graag innovatief te zijn, maar dat kan misleidend zijn. Vraag aan mensen of ze een goede automobilist zijn, en de meesten zullen met ‘ja’ antwoorden. Maar een half uurtje observatie aan de kant van een drukke weg zal al snel aantonen dat de realiteit anders is. Hetzelfde geldt in principe voor bedrijven: welke bedrijven hebben daadwerkelijk een doel en welke stevenen op een catastrofe af?

Wat is innovatie?

Hoe belangrijk is IT-innovatie voor de onderneming?

Hoe definieer je dan een innovatief bedrijf? Is dat een bedrijf dat heel wat geld besteedt aan dure IT-systemen met de nieuwste snufjes? Is het een bedrijf dat dure consultants inhuurt om zijn bedrijfsidentiteit opnieuw vorm te geven om de nadruk te leggen op zijn inventiviteit? Of is het een bedrijf dat zijn IT-infrastructuur gebruikt om zijn eigen medewerkers te ondersteunen en verandering te stimuleren? Technologie op zich volstaat niet. De vaardigheden van medewerkers en het onderliggende ecosysteem zijn net zo belangrijk.

De gezondheidsindustrie is daar een goed voorbeeld van. Medische teams kunnen beschikken over de nieuwste technologieën in combinatie met gespecialiseerde vaardigheden, wat de zorg voor patiënten ten goede komt. Technologieën die ooit als sciencefiction werden beschouwd, bestaan al: dokters sporen geschikte donororganen op met software: er kan meteen contact worden opgenomen met patiënten, terwijl sensoren op afstand hun vitale parameters in de gaten houden.

De behoefte aan teamwork

Ondernemingen nemen meestal geen beslissingen op basis van leven en dood, maar ze kunnen wel een beroep doen op dezelfde processen: er is dezelfde behoefte aan teamwork, dezelfde vereiste om te weten dat technologie geen doel in zichzelf is, maar een onderdeel van het doel vormt.

Als spreker op de Dell Innovation Day, merkte James Stikeleather, Chief Innovation Officer bij Dell, op dat innovatie de mogelijkheid is om die kennis te converteren in kapitaal door er een waardevoorstel van te maken. “Wij zien innovatie niet noodzakelijk als een nieuwe technologie, maar veeleer als nieuwe technologieën en kennis die in een waardevoorstel voor de klant zijn gegoten”, voegde hij daaraan toe.

Het is dus niet de verwerving van nieuwe technologieën alleen die het verschil maakt, er is ook de verbindingssnelheid, zowel fysiek als in de zin van breedbandbeschikbaarheid, maar ook de manier waarop klanten en partners tijdig kunnen worden aangesproken. Bedrijven krijgen tegenwoordig meteen feedback over nieuwe producten en diensten via websites of sociale media. Zulke interactie stimuleert innovatie.

Convergentie

Er zijn ook tal van verschillende technologieën verkrijgbaar. Organisaties zijn niet langer beperkt door de limiteringen van hun datacenters. De komst van de cloud heeft de aard van rekenkracht en opslag veranderd door veel meer schaalbaarheid te bieden en enkele fysieke hindernissen te elimineren, terwijl de bijna universele aanwezigheid van mobiele breedband en verbeterde telefonie geografische beperkingen heeft weggewerkt. Daarnaast stellen betere analytische processen organisaties in staat om dieper in klanteninformatie te graven en bedrijfskritieke voorspellingen te doen.

Het draait allemaal om de juiste combinatie: bedrijven kunnen informatie verkrijgen van verschillende bronnen en die efficiënter gebruiken: het gaat niet alleen om data, maar ook om snelheid. En er is een hogere mate van beveiliging die dit allemaal ondersteunt.

Dit zijn allemaal middelen waarop organisaties kunnen rekenen, maar het is de integratie van deze middelen die zo belangrijk is. Alle bedrijven beschouwen zichzelf graag als innovatief, maar ze hebben niet allemaal de juiste mix van technologie, expertise en infrastructuur die het verschil maakt.

 

 

Maxwell Cooter

Maxwell Cooter

Max is een freelance journalist en schrijft over een breed scala aan IT- onderwerpen. Hij was de oprichtende redacteur van Cloud Pro, een van de eerste cloud publicaties. Hij heeft ook IDG's Techworld opgericht en daarvoor was hij redacteur van het Netwerk Week. Als freelancer, heeft hij bijgedragen aan de IDG Direct, SC Magazine, Computer Weekly, Computer Reseller News, Internet tijdschrift, PC Business World en vele anderen. Hij heeft ook gesproken op vele conferenties en als commentator gewerkt voor BBC, ITN en computer TV-zender CNBC.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Entrepreneurship