Home » Business » Entrepreneurship » Hoe een CEO ondernemerschap kan verweven in een team

Hoe een CEO ondernemerschap kan verweven in een team

Tech Page One

Hoe een CEO ondernemerschap kan verweven in een team

 

U bent dan misschien wel de grootste jongen of grande dame binnen uw onderneming, en het is misschien wel uw idee geweest dat ten grondslag heeft gelegen aan uw bedrijf, maar dat betekent nog niet dat andere mensen geen goede ideeën kunnen hebben. Wellicht zelfs nog betere ideeën dan die van u. Of eigenlijk is dat wel zeker.

Net als vrijwel alle bedrijven, hebt u de mogelijkheid om gebruik te maken van een van de goedkoopste bronnen van innovatieve ideeën: uw werknemers.

Zij staan niet alleen dichter bij uw klanten dan u, maar ze voelen ook beter aan hoe uw producten of services gebruikt worden. In combinatie met de omvang van een personeelsbestand hebt u toegang tot honderden, zo niet duizenden van de meest relevante en directe oplossingen voor elk probleem dat een bedrijf kan treffen.

Het blootleggen van die ondernemersgeest die diep verborgen ligt vereist echter inspanning van uw kant, omdat verandering van boven naar beneden plaatsvindt. Het laten opbloeien van ondernemerschap binnen uw organisatie en binnen uw team, begint bij uzelf:

1. Verdeel de middelen. Sommige leiders verwachten dat ze alles krijgen zonder iets op te hoeven geven. Een team dat wordt opgebouwd rondom een ondernemersgeest is echter juist een investering, en wel één die zichzelf dubbel en dwars terug kan verdienen.

Hoe een CEO ondernemerschap kan verweven in een teamAls u uw werknemers tijd geeft om na te denken en financiële middelen om hun gedachten tot uitvoer te brengen, zien ze vanzelf hoeveel waarde u hecht aan hun bijdrage. En na verloop van tijd zullen ze meer en meer gaan doen om uw bedrijf te laten groeien. Het offer op de korte termijn leidt in het hele team tot langdurige creativiteit.

2. Pas op met ‘nee’ zeggen. Dit drieletterwoord is de grootste doodsoorzaak van innovatie. Innovatie en de ondernemersgeest gaan vaak hand in hand en als u de ideeën van uw werknemers te vaak wegwuift zonder uit te leggen waarom, creëert u een team waar deze twee kenmerken allebei in ontbreken.

Neem de tijd om uw mogelijkheden te overzien voordat u de inbreng van een werknemer afschiet. Dat gezegd zijnde, er zijn momenten dat u een idee of aanbeveling niet kunt aannemen. Als dat gebeurt, geef dan een duidelijke reden. Immers, waarom zou iemand blijven proberen met nieuwe ideeën te komen wanneer hij toch alleen maar ‘nee’ te horen krijgt?

3. Geef ere wie ere toekomt. Als u meer innovatieve en ondernemende ideeën wilt, leg dan tijdens de volgende vergadering de nadruk op bijdragen van uw werknemers. Geef een blijk van erkenning aan de werknemers die beste ideeën hadden; in het bijzonder de ideeën die het meest waardevol waren voor uw organisatie. Nog beter is het om bepaalde taken toe te wijzen aan bepaalde werknemers, en ze precies te vertellen waarom u hen hebt uitgekozen voor deze opdracht.

4. Investeer in alle afdelingen. De ondernemersgeest past logischerwijs goed binnen een R&D-afdeling, maar hoort niet alleen daar thuis. Door ondernemerstalent over de hele linie in te zetten kunt u zorgen voor meer tevreden en betrokken werknemers. Werknemers raken betrokken bij uw bedrijf en dit verhoogt de productiviteit en het behoud van personeel.

5. Blijf uw team ondersteunen. Een ondernemersgeest aanwakkeren binnen uw team is één ding, maar deze in stand houden is een heel ander verhaal. U moet oprecht geloven in het doel ervan. Als u zich niet van harte inzet en geen ruimte laat voor uw werknemers om fouten te maken, zal het niet werken (of lang duren).

Maak ondernemersgeest een vast onderdeel van uw ecosysteem.

Door deze veranderingen door te voeren kunt u werkelijk een verschil maken in uw bedrijf en zelfs in de wereld om u heen.

Marian Croak, een senior vicepresident van AT&T is een goed voorbeeld van een werknemer die haar ondernemersgeest omarmd heeft om een bedrijf te laten groeien. Na de orkaan Katrina in 2005 vond ze een unieke manier om fondsen te werven via sms. Ze had de methode al eerder gebruikt tijdens het tv-programma American Idol en dacht dat het een eenvoudige manier zou zijn om snel veel donaties binnen te halen.

Haar idee was een grote hit en AT&T vroeg zelfs patent aan op de technologie. In 2010 werd er opnieuw gebruik van gemaakt om meer dan 30 miljoen dollar op te halen na de aardbeving in Haïti.

Maak ondernemerschap voortaan onderdeel van het ecosysteem van uw bedrijf en laat niet alleen uw waardering blijken voor de successen van uw werknemers, maar ook voor hun mislukkingen. Met een dergelijke aanmoediging loopt uw team nooit meer weg voor die krankzinnige ideeën die misschien wel kunnen leiden tot het beste product of de beste service op de markt.

 

 

Stirling Cox

Stirling Cox

Stirling Cox is Managing Director bij AlphaSights, een bedrijf dat de zakelijke leiders van vandaag voorziet van de inzichten en expertise die ze nodig hebben om succesvol te zijn. Het bedrijf helpt klanten over de hele wereld bij het maken van doordachte beslissingen, waaronder participatiemaatschappijen, vermogensbeheerders, consultancybureaus en leidinggevenden.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Entrepreneurship