Home » Business » Productivity » Hoe zorgt technologie in 2016 voor een hogere productiviteit?

Hoe zorgt technologie in 2016 voor een hogere productiviteit?

Tech Page One

L

Een omslag maken voor een hogere productiviteit

Hoe kunnen bedrijven hun productiviteit verhogen? CEO’s breken zich het hoofd over deze vraag. Allemaal streven ze naar meer efficiency op de werkplek en naar grotere winstmarges. Vanuit een technologisch standpunt worden ook de CIO’s met dit probleem geconfronteerd, omdat zij meer moeten doen met minder geld.

Wereldwijd variëren de standpunten op dit punt. Sommige economieën kennen arbeidsintensieve personeelspraktijken (zoals het Verenigd Koninkrijk) terwijl andere, zoals de Verenigde Staten, hogere productiviteitscijfers hebben omdat ze meer investeren in technologieën, vooral in nieuwere.

Wat zijn deze nieuwe technologieën en hoe verandert de wereld in 2016? Het is eenvoudig de bepalende trends voor de komende jaren op te sommen, omdat vele ervan nu al van invloed zijn.

Analytische gegevens

body text image (11)Door het toenemende gebruik van analytische gegevens, de zogeheten big data, krijgen organisaties meer kennis van wat hun klanten doen, denken en uiteindelijk willen. In combinatie met een gestaag toenemend gebruik van sociale media en een grotere interactie met klanten, zal dit tot aanzienlijk betere resultaten leiden.

Wat niet mag worden uitgevlakt, is het toenemende belang van tablets en mobiele apparaten, waarvan vele worden meegenomen naar de werkplek. BYOD (Bring Your Own Device) wordt steeds belangrijker en steeds meer aanvaard.

BYOD luidt veranderingen in

Volgens een onderzoek uit 2013 van Dell heeft meer dan twee derde van de bedrijven de productiviteit van medewerkers zien groeien door ze toe te staan hun eigen apparaten mee te nemen. Het onderzoek wees uit dat de productiviteitswinst voortkwam uit flexibelere werktijden en verbeterde samenwerking.

Als alle veranderingen die een impact op bedrijven hebben onder één noemer onder te brengen zijn, is dat ‘digitale transformatie’. Dit is zichtbaar in het aannamebeleid van veel grote organisaties, waar de chief digital officer bijna net zo vaak voorkomt als de chief technology officer.

Dell heeft dit onderkend door een nieuwe afdeling op te richten, Digital Business Services, die gericht is op het leveren van complete herziening van digitale bedrijfsstrategieën. “Digitale transformatie leidt tot verbetering van nieuwe bedrijfsmodellen, klantervaringen, betrokkenheid van medewerkers en operationele uitmuntendheid, en het biedt onze klanten multidimensionale mogelijkheden op het behalen van talloze voordelen voor hun bedrijf en eindgebruikers. Toch toont ons onderzoek aan dat de digitale transformatie wordt belemmerd door een gebrek aan tijd, resources en vaardigheden, en door het feit dat het lastig is de bedrijfscultuur te veranderen,” zei Raman Sapra, executive director en global head Digital Business Services, Dell, begin 2015.

Verschuiving van culturele vooroordelen

Hij legt uit dat een van de grootste barrières voor verandering de bedrijfscultuur is, niet per se de technologie. Er ontstaat altijd weerstand als dingen op een andere manier moeten worden gedaan, maar als een bedrijf met de bestaande methoden niet de hoogste efficiency behaalt, is het misschien tijd voor een andere aanpak.

Dat wil niet zeggen dat de technologie geen bijdrage levert. Als u vastzit aan bedrijfseigen systemen en een inflexibele aanpak van hardware, komt u niet ver, hoe positief uw houding ten opzichte van verandering ook is.

Een bedrijf dat daarentegen gericht is op open standaarden, cloudarchitectuur en eenvoudige integratie van mobiele apparaten, is beter voorbereid op de uitdagingen van de toekomst. In combinatie met een flexibele zakelijke aanpak is dat bedrijf slagvaardig genoeg om werkelijke veranderingen door te voeren en te gaan praten over een positieve aanpak van productiviteit.

 

 

Max Cooter

Max Cooter

Max is een freelance journalist die al over een breed scala aan IT-onderwerpen heeft geschreven. Hij stichtte IDG Techworld en Cloud Pro, een van de eerste dedicated cloud publicaties. Daarvoor was hij redacteur van Network Week. Als freelancer heeft hij bijgedragen aan IDG Direct, SC Magazine, Computer Weekly, Computer Reseller News, Internet magazine, PC Business World en vele andere. Max heeft ook op vele conferenties lezingen gegeven en was commentator voor de BBC, ITN en computerzender CNBC.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Productivity