Home » Business » Productivity » Levenscycli van IT-systemen: waarom services de miskende helden van de zakelijke productiviteit zijn

Levenscycli van IT-systemen: waarom services de miskende helden van de zakelijke productiviteit zijn

Tech Page One

Levenscycli van IT-systemen: waarom services de miskende helden van de zakelijke productiviteit zijn

 

Of u het nu ontwikkeling van het bedrijf, positieve onderbreking of een iets technischer vorm van herontwerpen van de architectuur noemt, de noodzaak om verouderde systemen te vervangen (zowel hardware als software) bevindt zich momenteel op een keerpunt.

De nieuwe impuls voor wat in bedrijven in allerlei branches de ‘digitale transformatie’ wordt genoemd, wordt natuurlijk vooral gedreven door de opkomst van cloudcomputing, alomtegenwoordige connectiviteit met het internet en de profilering van mobiele apparaten.

Op het niveau van de infrastructuur is dit een uitdaging voor de status quo van alle zakelijk componenten. Voor alle duidelijkheid: oudere opvattingen over standaard technologische functies worden snel vergeten nu een er een ‘samenstelbaar’ en softwaregedefinieerd tijdperk voor de deur staat. Silogebaseerde IT van de clientserver wordt strategisch bijgewerkt en vervangen om een servicegerichte IT-levenscyclus te kunnen opzetten.

Terwijl we aan deze nieuwe levenscyclus van IT-implementaties werken, nemen we een kijkje in de nieuwe IT-stack, waar we het volgende aantreffen:

  • Infrastructuur (server, storage en netwerken)
  • Services (zoals cloud, beheer en beveiliging) en
  • Eindpunten of apparaten (pc’s, laptops, tablets, smartphones en ook het gebruik van zogenaamde zero/thin clients).

De ‘levenscyclus’ is een gefaseerde cyclische route die zich concentreert rond deze bouwstenen en die de volgende vorm aanneemt:

  • Eerste consulting en planning van architectuurvereisten
  • Testen, trainen, implementatie, monitoring en wijzigingsbeheer
  • Beheerde servicelagen die in de levenscyclus worden geplaatst om te worden gebruikt
  • Audits, evaluaties, uitgebruikname, doorverkoop of recycling van assets

Optimaliseren is belangrijk

Levenscycli van IT-systemen: waarom services de miskende helden van de zakelijke productiviteit zijnMaar het bepalen en opbouwen van de levenscyclus is nog maar het begin. De echt efficiënte IT-levenscyclus wordt in feite geoptimaliseerd door middel van services die zijn ontworpen om voortdurend te voldoen aan de verwachtingen van de klant.

Stéphane Reboud  is Executive director van EMEA services sales bij Dell. Hij legt uit dat het nu gaat om het opbouwen, verfijnen en doorontwikkelen van de infrastructuur en services van de IT-levenscyclus, zodat applicaties kunnen functioneren.

“De revolutionaire factor is dat we naar de klanten toe gaan en praten over de manier waarop we overschakelen naar een nieuwe digitale wereld. Dit is een grote opgave, maar Dell heeft alles wat klanten nodig hebben op het gebied van hardware en software. En, wat nog belangrijker is, Dell is niet meer alleen de fabrikant. Klanten moeten ons nu ook zien als de systeemintegrator met end-to-end zichtbaarheid, van de analyse en de implementatie tot aan de uitgebruikname. Het draait uiteindelijk allemaal om het competentieaanbod… en het aanbod van Dell is bijzonder uitgebreid.”

Reboud voegt daaraan toe dat om de IT-levenscyclus te optimaliseren, het van essentieel belang is om samen met de klant tijd te besteden aan de planning, zodat Dell te weten komt wat het bedrijf nodig heeft. “Op deze manier kunnen we voor de klant een planning maken op basis van de bedrijfsfactoren die ieder bedrijf nodig heeft om succesvol te zijn.”

Onderdelen van de levenscyclus van de services

Simpel gezegd: de levenscyclus door middel van services wordt mogelijk gemaakt door verschillende zaken, van siteplanning, projectbeheer en assetrapportage/-labeling tot andere gebieden, zoals het installeren van software/besturingssystemen, replicatie, back-up, archiveren en zelfs installatie van applicaties, datamigratie en testen.

Wat we ons moeten realiseren is dat de levenscyclus van services zelf nooit statisch is. De levenscyclus is dynamisch van aard, we merken dat de nadruk op verschillende bedrijfselementen ligt, van begin tot eind. Essentieel daarbij is dat het een strategisch en holistisch programma is dat van begin tot einde werkt.

Of je het nu ziet als een benadering van begin tot einde of van datacenter tot mobiel eindpunt, de op services gebaseerde levenscyclus van het IT-systeem is het levensbloed van het moderne bedrijf.

 

 

Adrian Bridgwater

Adrian Bridgwater

Adrian is een technologiejournalist met meer dan twee decennia perservaring. Hij schrijft voornamelijk nieuwsanalyses rond de ontwikkeling van softwareapplicaties maar in de bredere mediawereld is hij ook een analist, technologie-evangelist en content consultant. Daarnaast heeft hij zich de afgelopen tien jaar verdiept in open source, data-analyse en -intelligentie, cloud computing, mobiele apparaten en data management.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Productivity