Home » Business » Corporate Responsibility » Virtueel vrijwilligerswerk wint aan kracht in een digitale, flexibele werkcultuur

Virtueel vrijwilligerswerk wint aan kracht in een digitale, flexibele werkcultuur

Tech Page One

Wyse 3000 Series Thin Client Desktop in a Hotel Lobby

 

Lory Manrique-Hyland was op zoek naar een mogelijkheid om met haar team vrijwilligerswerk te doen, maar had door haar gezin en werk al erg volle dagen. Daarom kwamen zij en haar werkgever met de volgende oplossing: haar direct vanaf haar werkplek en tijdens kantooruren de vereiste tijd en talenten geven.

“Ik werk vanuit huis en wilde op een zinvolle – maar virtuele – manier iets kunnen geven, en kende andere mensen waarmee ik samenwerk die hetzelfde wilden. We zitten in Beijing, Ierland en Brazilië”, zegt Manrique-Hyland.

Man Holding Wyse Cloud Connect Device in OfficeLory Manrique-Hyland is Senior Manager in Talent Enablement voor Global Sales Operations van Dell en werkt vanuit haar thuiskantoor in Ierland. “Ik ondersteun onze teams voor Sales Support en Sales Operations met trainingen. Daarom heb ik die vaardigheden als uitgangspunt genomen en heb ik een vrijwilligersmentoraatprogramma opgezet waaraan mijn wereldwijde team kon meedoen.”

Manrique-Hyland heeft het pilotprogramma voor virtueel mentoraat van Dell gestart met het Sci-Bono Discovery Centre, een van Dells strategische partners in Zuid-Afrika. De programma’s van Sci-Bono zijn bedoeld om kinderen toegang te geven tot wiskunde-, wetenschap- en technologieonderwijs. Via telefoongesprekken, videochats en e-mails traden Manrique-Hyland en andere vrijwilligers van Dell uit de hele wereld op als mentor voor Sci-Bono docenten om hen te helpen hun technologische vaardigheden te verbeteren.

“Je tijd en talenten vanuit het kantoor geven is tegenwoordig een andere manier om vrijwilligerswerk te doen. Aan het andere uiteinde van het virtuele mentorschap bevinden zich de mensen die je echt helpt,” zegt Manrique-Hyland.

Virtueel vrijwilligerswerk en op vaardigheden gebaseerd vrijwilligerswerk zijn een groeiende trend voor bedrijven in een steeds verder voortschrijdende digitale omgeving, zegt Jenn Friday Jones, Dell Corporate Social Responsibility – Global Employee Engagement.

Forbes rapporteert dat wanneer ‘millennials’ voor een baan willen solliciteren, zij naast hun salaris en sociale voorzieningen vooral geïnteresseerd zijn in de werkcultuur van het bedrijf, betrokkenheid bij goede doelen, de kantooromgeving, aandacht voor diversiteit en HR-standaarden.

“We zien steeds vaker dat mensen, en dan vooral de jongere generatie, zoeken naar bedrijven en managers die bereid zijn terug te doen voor hun gemeenschappen. We spelen daarom in op die passie met een werkcultuur en instrumenten die vrijwilligerswerk mogelijk maken voor ons gediversifieerde, wereldwijde personeelsbestand”, zegt Jones. “Dell teamleden kunnen naar eigen keuze op tal van manieren geven, met inbegrip van virtueel en op vaardigheden gebaseerd vrijwilligerswerk dat voor veel mensen gemakkelijker in hun werkdag in te passen is. Die verscheidenheid is wat Dell uniek maakt.”

En terwijl medewerkers willen werken bij bedrijven met goede waarden, profiteren die bedrijven (zoals Dell) van de voordelen van het aantrekken en behouden van vooruitdenkende, sociaal bewuste medewerkers.

Twee derde van de werkgevers meldt dat sollicitanten van instapniveau die ervaring hebben met sociale activiteiten meer werkvaardigheidskwaliteiten laten zien, blijkt uit een enquête gepubliceerd door het Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD). De belangrijkste drie vaardigheden die de respondenten noemden waren teamwerk (82%), communicatie (80%) en kennis van de lokale gemeenschap (45%).

Wells Fargo ondersteunt vrijwilligerswerk ook door medewerkers tal van opties aan te bieden, zoals virtueel vrijwilligerswerk en een programma met betaald verlof voor vrijwilligerswerk voor bepaalde medewerkers. Zoals Wells Fargo op de website vermeldt, heeft het personeel van het bedrijf vorig jaar 1,74 miljoen uur aan vrijwilligerswerk besteed, tegen een totaal van 6,4 miljoen uur sinds 2011.

In de blog van het bedrijf wordt onderstreept hoe Mark Schaffer (een computersysteemarchitect) onmiddellijk de kans aangreep om vrijwilligerswerk op afstand te doen via het Global Fellows programma van Wells Fargo. Schaffer kon technologische aanbevelingen doen bij een bedrijf in New Delhi in het kader van een partnerschapsprogramma waarmee bedrijfsprofessionals worden uitgezonden om arme bevolkingsgroepen over de hele wereld te helpen.

Wells Fargo moedigt teamleden aan te investeren in de gemeenschappen waarin zij leven en werken, en biedt fulltime teamleden Community Service Time aan om ze daarbij te helpen. Community Service Time is betaalde tijd buiten het werk om, maar staat los van betaald verlof. Teamleden gebruiken Community Service Time wanneer ze vrijwilligerswerk doen bij een in aanmerking komende organisatie tijdens periodes waarin ze anders zouden moeten werken.

“We hebben het geluk te werken voor een bedrijf dat begrijpt dat niet alle teamleden vrijwilligerswerk kunnen doen in hun eigen vrije tijd”, zegt Patty Pannkuk, Senior Vice President in Team Member Philanthropy. “Ons Community Service Time-beleid helpt dat gat op te vullen en geeft teamleden de kans tijdens werkuren hun gemeenschappen te ondersteunen. Het helpt hen ook hun kennis van de gemeenschapsbehoeften te vergroten, waardoor onze teamleden en Wells Fargo betere begrijpen hoe we onze gemeenschappen sterker en succesvoller kunnen maken.”

Hoewel er nog steeds formele vrijwilligersevenementen worden georganiseerd, helpt het bieden van virtuele en niet-traditionele kansen Dell om een verspreid, wereldwijd personeelsbestand te betrekken bij Community Services. Dit lukt steeds beter naarmate meer medewerkers meedoen aan flexibele werkprogramma’s die veel mensen in staat stellen thuis te werken, zoals Manrique-Hyland en haar team. Meer dan 25% van de Dell teamleden doet mee aan flexibele werkprogramma’s en dat percentage zal naar verwachting oplopen tot 50% in 2020.

“Door onze Community Services af te stemmen op ons nieuwe, flexibele werkmodel kunnen meer mensen deelnemen, zelfs als ze op afstand werken. Daardoor voelen zij op hun beurt een nauwere band met Dell, hun teamleden en de gemeenschap”, zegt Jones.

Maar de echte winnaars in dit alles zijn de non-profits en partners voor goede doelen die profiteren van de grotere vrijwilligersondersteuning die dit digitale tijdvak mogelijk maakt.

Virtueel mentorschap is een aanvulling op de continue, persoonlijke service die lokale teamleden van Dell aan Sci-Bono verlenen. Bijvoorbeeld in 2014 hebben Dell medewerkers tijdens de Girl Learning Day 1500 vrouwelijke middelbare scholieren geïnformeerd over loopbanen in de IT.

“Ons partnerschap houdt meer in dan financieren. Wat we het meeste waarderen, is de ondersteuning van de mensen van Dell. Ze bieden ons technische expertise en adviezen. Ze functioneren als rolmodellen en adviseurs voor de studenten. Ze hebben ons geholpen met onze planning – David Kramer, CEO van Sci-Bono”

In 2014 was 54% van de Dell teamleden betrokken bij op vaardigheden gebaseerd/pro Deo vrijwilligerswerk, wat goed was voor 390.000 service-uren — tegen 13% van de teamleden en 215.000 uren in 2013.

 

Heather Wilson

Heather Wilson

Heather Wilson is schrijfster en lid van het Dell Corporate Responsibility Marketing team.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Corporate Responsibility