Home » Technology » Big Data » Wat kan big data analytics betekenen voor het moderne bedrijf?

Wat kan big data analytics betekenen voor het moderne bedrijf?

Tech Page One

Wat kunnen big data-analyses betekenen voor het moderne bedrijf?

 

Technologen geven ongeveer de volgende definitie van big data: Big data zijn de gestructureerde, semigestructureerde en ongestructureerde data die niet op goed in de standaard relationele databasebeheersystemen passen en/of die te snel bewegen (en te uiteenlopend zijn) voor de huidige verwerkingscapaciteit, waardoor verdere controle en het toepassen van algoritme-gebaseerde analyses niet haalbaar zijn.

Er is dringend behoefte aan een duidelijkere definitie voor de leek of zakenman.

In het echte leven merken we dat de wereld van data flink is uitgebreid. We hebben niet meer alleen te maken met de oude vertrouwde data, maar vandaag de dag zijn stemmen, video’s, industriële sensorlogs ook data en begint een groot deel van het zogenaamde internet der dingen ook data te produceren. Deze verzameling, wanneer deze aan onze bestaande datasets wordt toegevoegd, is de reden dat we big data hebben.

Eigenlijk is alles vrij groot

Wat kunnen big data-analyses betekenen voor het moderne bedrijf?Dat leggen we even uit: zelfs oude datatypen zijn nu zo groot dat ze als big data worden geclassificeerd.

Als we de grootte van onze data niet in de hand hebben, kunnen we er geen structuur in aanbrengen en analyses op uitvoeren. De ware grootte van big data inzien (wat u wellicht zojuist hebt gedaan) is onze eerste stap naar a) het kunnen opnemen van big data en vervolgens b) het uitvoeren van een analyse op die big data.

Wat heeft big data-analyse ons te bieden?

Nu we weten over welk soort data we het hebben, kunnen we databases met big data, warehousingtechnieken voor big data en big dataverwerking en -analysetools gaan omarmen. Wanneer we naar big data gaan kijken als een soort zenuwstelsel van de planeet, kunnen we begrijpen waar we de datastroom bekijken en gebruiken.

Voor bedrijven biedt dit een nieuwe kijk op talloze extra beïnvloedende factoren.

Bedrijven die hun economische model voorheen simpelweg baseerden op vraag en aanbod kunnen daar nieuwe factoren aan toevoegen. Bijvoorbeeld het gevoel en de houding van klanten via berichten in sociale media, digitaal geanalyseerde routes die klanten afleggen wanneer ze door een winkel lopen, en nog veel meer.

Als big data goed worden ingezet, kunnen ze bedrijven nagenoeg in realtime nieuwe marktdata bieden. Er breekt een nieuwe tijd aan voor concurrentievoordeel en het bedrijf dat geen big data-analyses toepast loopt een achterstand op.

Voordelen in iedere branche

Iedere branche, van handel tot gezondheid en van sport tot de juridische sector, kan zich moderniseren door het gebruik van big data-analyse. Om deze verklaring te ondersteunen:

  • bedrijven in de financiële sector kunnen big data-analyses gebruiken om nieuwe wereldfactoren toe te voegen (weersomstandigheden etc.) aan hun handelsanalyse.
  • Mensen kunnen persoonlijke gezondheids- en activiteitsmonitoren gaan dragen waarmee ze hun artsen veel meer data kunnen bezorgen, waardoor er een betere diagnose en prognose kan worden gesteld.
  • Voetballers kunnen hun bewegingen laten bijhouden (of misschien hun hoeveelheid zweet laten analyseren) om strategieën te bepalen voor wedstrijden.
  • Juristen kunnen door een veel grotere verzameling resultaten heen gaan om bij de uitkomst van hun zaak te komen.

Een aantal van de bovenstaande voorbeelden kan willekeurig lijken, maar dat is het nu juist het punt. Big data-analyses draaien om de kans om nieuwe variabelen op te nemen in het economische model van de moderne onderneming.

Hoe ver gaan we met big data-analyses en wanneer is het genoeg? Dat is nu nog moeilijk te zeggen, dus blijf maar komen met grootse ideeën.

 

Adrian Bridgwater

Adrian Bridgwater

Adrian is een technologiejournalist met meer dan twee decennia perservaring. Hij schrijft voornamelijk nieuwsanalyses rond de ontwikkeling van softwareapplicaties maar in de bredere mediawereld is hij ook een analist, technologie-evangelist en content consultant. Daarnaast heeft hij zich de afgelopen tien jaar verdiept in open source, data-analyse en -intelligentie, cloud computing, mobiele apparaten en data management.

Laatste Artikels:

 

Tags: Big Data, Business