Home » Business » Entrepreneurship » Zakelijke trends in 2016: het channelbedrijfsmodel van de toekomst

Zakelijke trends in 2016: het channelbedrijfsmodel van de toekomst

Tech Page One

Zakelijke trends in 2016 het channelbedrijfsmodel van de toekomst 747 x 325

 


Het afgelopen decennium werd gekenmerkt door verandering. Traditionele bedrijfsmodellen van wederverkopers, waarbij de waarde van hardware-implementaties werd vergroot door toevoeging van gespecialiseerde software en services, zijn achterhaald in dit tijdperk van de consument en de cloud, waarin IT-managers on-demand technologie kunnen kopen.

Door dit soort veranderingen blijven bedrijfsmodellen zich ontwikkelen. De succesvolste channelpartners beseffen dat de veranderingen de komende jaren aanzienlijk sneller zullen gaan omdat er steeds meer apparaten online komen. Het Internet of Things (IoT) zal een nieuw tijdperk van connectiviteit teweegbrengen, omdat alle soorten systemen op bedrijfsnetwerken worden aangesloten.

Hoewel het lastig is om de impact van connectiviteit te voorspellen, beginnen kopers van technologie dit prille ontwikkelingsgebied te verkennen. Channelpartners kunnen hierbij voordeel bieden. Toonaangevende channelwederverkopers bereiden zich al voor op het IoT en zetten nieuwe bedrijfsmodellen op om te helpen systemen en services op de markt te brengen.

De context van de verandering doorgronden

Zakelijke trends in 2016 het channelbedrijfsmodel van de toekomst 350 x 250Transformatie domineert de zakelijke agenda van de C-suite. Uit onderzoek uit 2016 door analysebureau Gartner naar de agenda van CIO’s blijkt dat de vraag naar digitalisering sterk toeneemt. IT-managers verwachten de opbrengsten van digitalisering de komende vijf jaar ruimschoots te kunnen verdubbelen, van 16% naar 37%, door op zoek te gaan naar nieuwe technologische oplossingen voor bedrijfsproblemen.

Constante verandering brengt diverse problemen voor organisaties met zich mee. Hoewel de vooruitgang wordt beperkt door verouderde systemen, kunnen pogingen tot innovatie worden bemoeilijkt doordat eindgebruikers niet optimaal kunnen profiteren van toonaangevende technologieën van onafhankelijke softwareleveranciers op een vooruitstrevend gebied als het IoT.

Onderzoeksbureau ICS voorspelt dat de wereldwijde besteding aan het IoT tot 2020 zal oplopen tot $ 7,1 biljoen. Dat cijfer biedt volop mogelijkheden voor innovatieve technologiebedrijven die systemen kunnen aanbieden om de verzamelde en beheerde data te verwerken. Deze voordelen zijn alleen volledig te benutten als veel providers gaan samenwerken met andere IT-specialisten, inclusief het channel.

De opmars van het Internet of Things

De ontwikkelingen gaan zo snel dat geen enkel IT-bedrijf het monopolie heeft op IoT-kennis. In dit tijdperk van verandering hebben traditionele modellen waarbij met één leverancier wordt samengewerkt, weinig kans van slagen. Slimme technologiebedrijven, en channelwederverkopers, staan open voor nieuwe modellen. Flexibele specialisten hebben de mogelijkheid om in samenwerking met vertrouwde hardwareleveranciers IoT-oplossingen voor eindklanten te ontwikkelen.

Toekomstgerichte channelpartners zijn al bezig dit gat in kennis op te vullen. Ze zoeken naar manieren om hun krachtige IT-oplossingen beschikbaar te stellen op nieuwe hardwareplatformen die anders buiten het bereik van eindgebruikers kunnen komen. Nog belangrijker is dat deze channelsamenwerkingsverbanden zorgen voor een geïntegreerde aanpak van systeemontwikkeling, zodat alle services harmonieus kunnen samenwerken.

Dit geïntegreerde bedrijfsmodel wordt cruciaal, omdat bedrijven voor de uitdaging staan om steeds meer verbonden apparaten te beheren. Betrokken channelpartners hebben bedrijven al bij de opkomst van consumentisering en de cloud de mogelijkheid geboden te profiteren van nieuwe technologieën. Nu benutten ze deze ervaringen om CIO’s en hun gelijkwaardige partners te helpen het IoT te verkennen. Leidinggevenden moeten op zoek gaan naar partners die hun organisatie kunnen helpen de verbonden economie te omarmen.

Een partner zoeken om ware flexibiliteit te bieden

Het IoT luidt weer een nieuw tijdperk van technologische ontwikkeling in. Hiervoor is een nieuw channelbedrijfsmodel nodig. Succesvolle onafhankelijke softwareleveranciers (ISV’s) en systeemintegrators (SI’s) omarmen deze verandering en zullen een essentiële rol spelen bij de ondersteuning van IT-managers om optimaal van de technologische vooruitgang te kunnen profiteren.

In plaats van geïsoleerd te werken, gaan channelwederverkopers verbonden oplossingen aanbieden voor een verbonden economie. Ze gaan deel uitmaken van een ecosysteem van vertrouwde partners. Als deze experts gaan samenwerken met hardwarespecialisten, biedt dat kopers van technologie de mogelijkheid om efficiënt en effectief om te gaan met het IoT.

Dell is bijvoorbeeld onlangs gestart met het IoT Solutions Partner Programme, dat is ontworpen om partners en eindafnemers te helpen innovatieve technologieën van gespecialiseerde providers te benutten. Het programma telt al 25 leden, waaronder GE, Microsoft, OSISoft, SAP en Software AG.

Het programma is een eerste stap in de richting van een nieuw bedrijfsmodel voor channelpartners. Naarmate er meer apparaten worden verbonden en deze toenemende hoeveelheden informatie voortbrengen, is het essentieel dat er een samenwerkingsecosysteem ontstaat dat gebruikmaakt van ISV’s, hardwarespecialisten en eindafnemers om alle partijen te helpen optimaal van innovatie te profiteren.

 


 

Referenties:

Onderzoek van Gartner: http://www.gartner.com/imagesrv/cio/pdf/cio_agenda_insights_2016.pdf

IDC over de IoT-markt in 2020: http://www.zdnet.com/article/internet-of-things-market-to-hit-7-1-trillion-by-2020-idc/

Dell over ISV’s: http://www.channelbuzz.ca/2016/04/dell-launches-first-wave-internet-things-partner-program-isvs-17246/

 

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels is als journalist gespecialiseerd in het bedrijfsleven en IT-leiderschap. Na een periode als redacteur bij CIO Connect en bij Computing schreef hij al voor verschillende organisaties, waaronder de Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing en Times Higher Education. Mark draagt ook bij aan CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform en CIOnNET. Hij heeft uitgebreide ervaring met hoe CIO's technologie gebruiken en toepassen in het bedrijfsleven.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Entrepreneurship