Home » Business » Entrepreneurship » Zoekt u naar inspiratie voor innovatie? Begin hier!

Zoekt u naar inspiratie voor innovatie? Begin hier!

Tech Page One

Scientists wearing 3D glasses in lab

 

Een van de prettigste onderdelen van mijn baan is het contact met mensen die hun droom najagen en een nieuw bedrijf starten. En telkens weer ga ik terug naar wat ik in een bepaald boek heb gelezen: “Innovatie en ondernemerschap” van de inmiddels overleden Peter Drucker.

Drucker is mogelijk de meest gerespecteerde zakelijk leider en auteur in onze geschiedenis. Hij heeft een aantal van de meest inspirerende en invloedrijke boeken geschreven op dit gebied. Hoewel “Innovatie en ondernemerschap” niet zijn bekendste boek was, is het een boek dat ik in mijn carrière vele malen heb herlezen.

Dit boek betekent ook veel voor mij omdat ik les heb gekregen van dr. Drucker toen ik op de hogeschool zat in Los Angeles. Op het hoogtepunt van zijn intellectuele vermogens, zelfs toen hij de 80 al gepasseerd was, zat hij elke zaterdagmorgen op de rand van zijn bureau en gaf hij drie uur lang les over zijn boeken, waaronder dit boek. Ik heb in drie jaar enorm veel van hem geleerd, waaruit ik elke dag put.

Als u een passie hebt voor innovatie en ondernemerschap, zijn er drie belangrijke lessen die u kunt leren uit dit oorspronkelijke boek:

De mechanica van de ondernemingseconomie

154532196 Woman Taking Photo with Venue 11 Pro TabletHoewel hij dit boek al schreef in 1985, voorzag dr. Drucker de opkomst van een ondernemingseconomie op basis van technologische verschuivingen en snelle innovatie. Terwijl de wereld nog bezig was met de overgang naar een diensteneconomie, dacht Drucker vooruit naar een economie die werd gedragen door ondernemers.

Een interessant inzicht is dat technologie niet alleen een markt verandert, maar ook standpunten, gedrag en organisaties. Een idee heeft veel meer impact dan alleen een nieuw product.

Hij zei dat bedrijven die geen continu vernieuwingsproces doormaken en altijd bereid zijn om verouderde producten terzijde te schuiven, kwetsbare bedrijven zijn.

Drucker voegde daaraan toe dat het starten van een bedrijf geen ondernemerschap is als je alleen maar iets kopieert wat al bestaat. Hij had vele, inmiddels beroemde ideeën voor het ontdekken en benutten van een niche.

“Zelfs grote bedrijven kunnen innoveren als ze dat in hun cultuur verweven. Er moet een plan zijn voor innovatie, niet alleen een verwachting.”

Innovatie is doelgericht

Drucker legde uit dat innovatie geen taak is van een verstrooide professor die “Eureka!” roept in zijn kelderlab. Innovatie is iteratief en sommige van ‘s werelds beste producten zijn alleen maar betere versies van iets wat al eerder bestond. Hij wees erop dat de eerste versies meestal mislukken en dat bedrijven die verder bouwen op die fouten, de grootste kans van slagen hebben. Innovatie is WERK!

Hij definieerde de zeven bronnen van kansen voor ondernemers:

Het onverwachte : een inzicht dat ontstaat door een toevallige ontdekking.

Incongruentie: als er een kloof zit tussen wat je verwacht en wat er is. In deze categorie kunnen data een inspiratiebron zijn.

Het voorzien in een procesbehoefte: het vinden van de ‘zwakke schakel’ en het vinden van een betere methode.

Veranderingen in de branchestructuur: revolutionaire veranderingen zoals internet, globalisatie en de deeleconomie zijn kansen voor innovatie.

Demografie: verschuivingen op het gebied van leeftijd, onderwijs en locatie zijn een bron van verandering.

Veranderingen van perceptie en stemming: levensstijl en opvattingen ten opzichte van producten veranderen in de loop der tijd. Vandaag de dag is het dragen van sneakers naar een zakelijke vergadering niets bijzonders meer.

Maar dit zou in 1980 nooit zijn gebeurd. De verkoop van sportkleding is gegroeid door een verandering van opvatting.

Wetenschappelijke doorbraken: zoals vliegen, nieuwe materialen, snellere computers.

Een kader voor innovatie

De grootste bijdrage van dr. Drucker via dit iconische boek was misschien wel zijn idee over het opzetten van een proces voor continue vernieuwing in elk bedrijf. Zijn benadering is zo logisch dat het me altijd heeft verbaasd dat deze formule niet is overgenomen door elk bedrijf over de hele wereld.

Zelfs grote bedrijven kunnen innoveren als ze dat in hun cultuur verweven. Er moet een plan zijn voor innovatie, niet alleen een verwachting. Grote bedrijven kunnen zelfs in het voordeel zijn als het gaat om innovatie, omdat ze als het goed gaat de middelen en ervaringen hebben om een idee tot leven te brengen.

Drucker zei dat een van de belangrijkste functies in een bedrijf de voortdurende en systematische zoektocht is naar veranderingen die kunnen worden benut in het bedrijf. In al zijn boeken was hij ook een voorstander van eenvoud – houd je aanpak simpel. Wees niet bang om klein te beginnen en te herhalen.

Laat je aandacht niet versplinteren in zoveel ideeën dat je het niet meer kunt bijhouden. Blijf focussen. Ideeën die een bedrijf volledig afbrengen van zijn core business, zijn zelden succesvol.

Een van zijn beroemde uitspraken is dat een bedrijf marketing en innovatie is — al het andere is overhead. Zonder klanten en zonder een continue ideeënstroom om een bedrijf in de voorhoede te houden, zul je niet slagen. Via dit bescheiden boek heeft Drucker een blijvende erfenis aan de wereld nagelaten waarmee bedrijven succesvol kunnen worden.

Bent u geïnteresseerd in het promoten van ondernemerschap? Het Doel 8-initiatief van de Verenigde Naties vraagt om uw hulp. Ontdek hoe u een supporter kunt worden van economische groei.

Dit document is geschreven in het kader van het Dell Insight Partners programma, dat gewijd is aan nieuws over en analyses van zich steeds verder ontwikkelende technologieën. Dell heeft dit artikel gesponsord, maar de uitgedrukte meningen zijn de mijne en komen niet per se overeen met standpunten of strategieën van Dell.

 

 

Mark Schaefer

Mark Schaefer

Mark W. Schaefer is een wereldwijd gerenommeerd spreker, opleider, zakelijk consultant en auteur die blogt bij {grow} – een van de beste marketingblogs ter wereld. Hij doceert marketing aan de Rutgers University en heeft vier bestsellers geschreven, waaronder 'The Tao of Twitter' en 'Return On Influence' die door de American Library Association tot een van de beste zakelijke titels van het jaar is uitgeroepen. Zijn meest recente boek is 'Social Media Explained: Untangling the World’s Most Misunderstood Business Trend'.

Laatste Artikels:

 

Tags: Business, Entrepreneurship