Home » Future Ready » Functionele kopers: de nieuwe IT-beïnvloeders

Functionele kopers: de nieuwe IT-beïnvloeders

Tech Page One

Functional buyers - the new IT influencers-Main Article Image

 

Een van de meest voorkomende misvattingen is dat de CIO alleen verantwoordelijk is voor IT-aankoop in organisaties. Het is een mythe die in de technologiesector doordringt en invloed uitoefent op zowel de verkoop van systemen en services als de aanvaarding van deze technologieën in het hostbedrijf.

De IT-aankoopregeling is in feite veel genuanceerder. De digitale transformatie gaat zodanig vergezeld van een decentralisatie van IT-inkoop dat allerlei individuen in het bedrijf op aanvraag technologie kunnen kopen, vaak met of zonder medezeggenschap van de CIO.

In deze nieuwe regeling spelen functionele kopers een cruciale rol. Ze helpen de organisatie bij het beoordelen van de waarde van een nieuwe technologie, voordat wordt overgegaan op aankoop en implementatie. Hoe kunnen organisaties dan optimaal profiteren van deze functionele kopers en wat is de impact van deze functie op IT-aankoop, zowel nu als in de toekomst?

Inzicht in de context voor de opkomst van de functionele koper

Functional buyers - the new IT influencers-Body Text ImageUit een onderzoek uitgevoerd door Bain & Company blijkt dat bijna een derde van de technologiekoopkracht nu al buiten IT ligt. De cloud is een factor die hieraan een flinke bijdrage levert. Het helpt executives buiten technologie op aanvraag systemen en services te kopen.

Bain & Company wijst ook op een bijkomende verschuiving in het type technologie dat wordt gekocht. In plaats van traditionele IT-systemen richten steeds meer organisaties hun IT-uitgaven op nieuwe digitale werkstromen, zoals mobiele doelgerichte advertenties en levering.

De $1,5 miljard die in 2012 wereldwijd in marketing en communicaties werd geïnvesteerd, groeit naar verwachting tegen 2017 uit tot $1,7 miljard, aldus Bain & Company. Tweederde van die groei zal afkomstig zijn uit nieuwe gedigitaliseerde werkstromen. En de executives die hier het meeste verstand van hebben, zijn afkomstig uit niet-IT-afdelingen, zoals marketing, financiën en human resources.

Een geweldige positie tot stand brengen voor de line-of-business executive

Deze verschuiving in uitgaven creëert een bijkomend gevolg voor de rol van de CIO. IT-leiders moeten meegaan met deze verandering. Ze moeten minder tijd besteden aan de operationele zaken die aan traditionele IT zijn gekoppeld, en meer aan zorgen dat het bedrijf optimaal gebruik maakt van de technologie die functionele kopers willen aanschaffen.

Gartner noemt deze verschuiving bi-modale IT, waarin CIO’s hun tijd effectief moeten verdelen tussen operationele en aan verandering gerelateerde kwesties. Functionele kopers kunnen een belangrijke rol spelen bij deze verschuiving. Deze line-of-business hoofden begrijpen hun specifieke zakelijke vereisten en weten dat de cloud kan helpen bij het snel en op aanvraag aanschaffen van services.

Door nauw met elkaar samen te werken, kunnen CIO’s en functionele hoofden hun twee verschillende expertises – besturing van de kant van de CIO en bedrijfseisen van de kant van het functionele hoofd – samenbrengen. Slimme CIO’s beseffen dat de verschuiving al gaande is. Net als de vooraanstaande technologieverkopers die producten aan deze functionele kopers verkopen.

Het opbouwen van een meer betrokken toekomst voor IT-aankoop

De verschuiving in de richting van functioneel kopen en de verandering in aandacht binnen de rol van de CIO legt uit waarom zoveel literatuur over IT-management is gericht op termen als betrokkenheid, communicatie en samenwerking. Moderne bedrijven moeten over IT praten.

Er is tenslotte meer keuze voor wat betreft systemen en services dan ooit tevoren. En de technisch onderlegde line-of-business executive heeft meer gedetailleerd inzicht in de mogelijkheden van technologie dan de IT-professional. Die opkomst van de functionele koper kan goed nieuws zijn.

Vooraanstaande CIO’s herkennen de kracht van deze trend en plaatsen accountexecutives in de IT-afdeling dicht bij het bedrijf om zo goed op de hoogte te blijven van de vereisten. Wat ontstaat, is een nieuwe model van IT-invloed, waarbij het bedrijf en IT samen betere oplossingen voor interne gebruikers en externe klanten creëren.

Verken de meest recente technologietrends en inzichten zodat uw personeel goed bijblijft. Klik hier om meer te weten te komen over het vandaag opbouwen van het personeel van morgen.

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels is als journalist gespecialiseerd in het bedrijfsleven en IT-leiderschap. Na een periode als redacteur bij CIO Connect en bij Computing schreef hij al voor verschillende organisaties, waaronder de Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing en Times Higher Education. Mark draagt ook bij aan CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform en CIOnNET. Hij heeft uitgebreide ervaring met hoe CIO's technologie gebruiken en toepassen in het bedrijfsleven.

Laatste Artikels:

 

Tags: Future Ready, Workforce Transformation