Home » Technology » Big Data » 3 Big Data-trends die ondernemingen niet kunnen negeren

3 Big Data-trends die ondernemingen niet kunnen negeren

Tech Page One

3 Big Data-trends die ondernemingen niet kunnen negeren 747x325

 

Big Data is een van de buzzwoorden waar IT-managers soms wel genoeg van hebben. Hoewel het belang van informatie niet ontkend kan worden, vinden CIO’s het soms lastig om de echte waarde van weer een nieuw technologisch buzzwoord over te brengen. In 2016 zal hier verandering in komen.

Na jaren van hypes en beloften, kunnen bedrijven nu eindelijk zien hoe echte business intelligence het verschil kan maken ten opzichte van de concurrentie. Slimme IT-managers zijn altijd op zoek naar manieren om het meeste te halen uit de overvloed aan data.

Veel CIO’s vinden het echter nog steeds lastig om de belangrijkste elementen van een op informatie gebaseerde strategie uit te lichten. Maar er is goed nieuws: de drie belangrijkste aspecten (managementverantwoordelijkheid, verbonden apparaten en geavanceerde analyses) helpen uw bedrijf de echte waarde van Big Data begrijpen.

1. Het op data gebaseerde bedrijf en de opkomst van de CDO’s

3 Big Data-trends die ondernemingen niet kunnen negeren 350x250CIO en hun collega’s zijn al bijna tien jaar lang bezig met het verzamelen van informatie. Deze dataverzameling gebeurt vaak zonder een strategie waarmee de kennis optimaal gebruikt wordt. Het resultaat is een overvloed aan niet-verbonden gestructureerde en ongestructureerde data.

Tegenwoordig zijn er tools waarmee bedrijven deze informatie kunnen gebruiken, én ze zijn nog betaalbaar ook. Steeds meer Europese organisaties gebruiken real-time analysetechnologieën, zoals Apache Spark, om data sneller te verwerken en nieuwe op informatie gebaseerde strategieën te ontwikkelen.

Het belang van kennis is voor moderne bedrijven zo groot dat veel Europese bedrijven een manager aannemen die direct verantwoordelijk is voor data, een CDO. Gartner vertelt dat het aantal CDO’s dat door grote bedrijven wordt aangenomen is gestegen van 400 in 2014 naar 1000 in 2015. Hij voorspelt dat in 2019 90% van de grote bedrijven een CDO in dienst zal hebben.

2. De verbonden economie en de onophoudelijke toestroom van kennis

Duidelijke managementafspraken zijn essentieel nu Big Data nog veel groter zal worden. In 2020 zullen er 33 miljard met internet verbonden apparaten zijn volgens Strategy Analytics. Het aantal aansluitingen per persoon zal dan ten opzichte van nu meer dan verdubbelen, tot 4,3.

Het onderzoeksbureau voorspelt dat opkomende categorieën, zoals het Internet of Things, slimme woningen en wearables, aan het eind van dit decennium goed zullen zijn voor 17,6 miljard van de aansluitingen. Op dit moment staat het Internet of Things aan de top van de hypecyclus van Gartner als het gaat om opkomende technologieën en belangrijke trends voor 2016.

CIO’s moeten hun bedrijf helpen het overzicht te bewaren bij dit groeiende aantal verbonden apparaten. Sommige bedrijven zijn daar al volop mee bezig. Zo heeft British Gas de specialistische afdeling ‘Connected Homes’ opgericht binnen haar organisatie om het gebruik van Big Data en slimme technologie te onderzoeken.

3. De groei van geavanceerde analyses en de opkomst van cognitieve analyses

Hoewel CIO’s en hun collega’s dit jaar eindelijk zien hoe Big Data zijn beloften waarmaakt, zal de komst van nog een andere trend (cognitieve analyses) ondernemingen helpen om nog slimmere beslissingen te maken.  Deze geavanceerde analyses maken gebruik van de cloud en het enorm toegenomen vermogen van computers.

Volgens het International Institute for Analytics kan cognitieve analyse het volgende buzzwoord worden als het gaat over Big Data. Bedrijven doen er goed aan om een proactieve houding aan te nemen en nu al te onderzoeken wat de opkomst van cognitieve analyses kan betekenen op het gebied van geautomatiseerde besluitvorming.

De belofte is dat geavanceerde mogelijkheden, zoals voorspellende en cognitieve analyses die contextuele data en sentimentdata samenbrengen, managers zullen helpen bij het voorspellen van toekomstige ontwikkelingen. Draag nu al bij aan het mogelijk maken van dit scenario en onderzoek hoe uw belangrijkste partners u kunnen helpen profiteren van geavanceerde analyses.

Klik hier voor meer informatie over de rol van Dell op het gebied van analyses en business intelligence, data-integratie, databeheer en data-infrastructuur.

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels is als journalist gespecialiseerd in het bedrijfsleven en IT-leiderschap. Na een periode als redacteur bij CIO Connect en bij Computing schreef hij al voor verschillende organisaties, waaronder de Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing en Times Higher Education. Mark draagt ook bij aan CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform en CIOnNET. Hij heeft uitgebreide ervaring met hoe CIO's technologie gebruiken en toepassen in het bedrijfsleven.

Laatste Artikels:

 

Tags: Big Data, Technology