Home » Technology » Big Data » Begrijpen hoe Big Data effectief gebruikt kan worden

Begrijpen hoe Big Data effectief gebruikt kan worden

Tech Page One

Begrijpen hoe Big Data effectief gebruikt kan worden

 

Het belang van als één spreken over Big Data

Toneelschrijver Bernard Shaw zei ooit: “Youth is wasted on the young” (Jeugd gaat voorbij aan de jongeren). Het sentiment achter deze uitspraak is dat jongeren niet waarderen hoe geweldig het is om jong te zijn, omdat ze te weinig kennis hebben. Er is een soortgelijk argument over dataverzameling en -analyse. Dit wordt vaak overgelaten aan een IT-afdeling, terwijl dat verspilde moeite kan zijn.

Het komt echter veel voor. Uit onderzoek van Capgemini blijkt dat 67% van de bedrijven die zich bezighouden met Big Data-projecten geen criteria gedefinieerd heeft.

Er zijn twee oorzaken. Ten eerste is er een gebrek aan coördinatie tussen alle betrokken partijen: bij een succesvol project zijn alle stakeholders in het bedrijf betrokken; de IT-afdeling, het marketingteam, financiën en analyseteams. Als zij niet als één spreken, kunnen er problemen ontstaan bij het uiteenzetten van het doel van het project, oftewel hetgene dat onderzocht wordt. Als deze gesprekken niet vooraf gehouden worden, kunnen de verschillende afdelingen uiteenlopende verwachtingen hebben.

Ten tweede is er het gevaar dat een Big Data-project uitsluitend gaat draaien om de IT-vaardigheden. Natuurlijk, de techneuten vinden het geweldig om met zulke krachtige machines en snelle netwerken te werken, maar als ze geen duidelijk idee hebben van wat ze meten dan begint het hele project meer op een wetenschappelijk experiment te lijken: een prachtige kans om te zien wat uw infrastructuur kan leveren, maar zonder echte waarde voor het bedrijf.

De botsing van disciplines

Begrijpen hoe Big Data effectief gebruikt kan wordenEr vindt hier een botsing plaats tussen twee disciplines. De interactie tussen lines-of-business en IT verloopt vaak moeizaam, zeker als er zich een situatie voordoet waarin de twee groepen andere doelen kunnen hebben en een andere kijk op de situatie hebben. Deze botsing wordt echter nog sterker als er statistische analyses bij komen kijken. De taal van de statistiek ligt buiten het kader van veel bedrijfsmanagers en samen met het IT-jargon kan dit een stap te ver zijn.

Daarom is het zo belangrijk dat er vanaf het begin af aan een gezamenlijke overeenkomst is. Het heeft weinig zin om door te gaan met een Big Data-project als er vooraf geen parameters afgesproken zijn.

Deze kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Wat is het doel van het project?
  • Wat wordt er gemeten?
  • Wanneer moet de data beschikbaar zijn? Is dit een redelijke tijdsinterval?
  • Welke tijdsperiode wordt er gemeten?  Bent u op zoek naar iets in real-time?
  • Hoe moet de data gepresenteerd worden?
  • Visueel? In cijfers?
  • Moet de data in een andere applicatie geïmporteerd worden?

Conclusie: de vorming van uw datagroep

Er zullen nog veel meer vragen gesteld worden. Het belangrijkste is dat deze vragen gesteld worden voordat het project van start gaat. Na het bestuderen van de resultaten van haar onderzoek, beveelt Capgemini de vorming aan van een datagroep binnen de organisatie met als enige taak om dit type informatie te verzamelen en analyseren. Deze groep moet idealiter bestaan uit personen met verschillende vaardigheden en achtergronden, zodat het bedrijf kan putten uit een brede expertise. Op deze manier kunnen de IT-professionals bijdragen zonder de data volledig te beheren.

 

 

Maxwell Cooter

Maxwell Cooter

Max is een freelance journalist en schrijft over een breed scala aan IT- onderwerpen. Hij was de oprichtende redacteur van Cloud Pro, een van de eerste cloud publicaties. Hij heeft ook IDG's Techworld opgericht en daarvoor was hij redacteur van het Netwerk Week. Als freelancer, heeft hij bijgedragen aan de IDG Direct, SC Magazine, Computer Weekly, Computer Reseller News, Internet tijdschrift, PC Business World en vele anderen. Hij heeft ook gesproken op vele conferenties en als commentator gewerkt voor BBC, ITN en computer TV-zender CNBC.

Laatste Artikels:

 

Tags: Big Data, Technology