Home » Technology » Cloud Computing » Cloud als motor voor innovatie: hoe de cloud bedrijven stimuleert

Cloud als motor voor innovatie: hoe de cloud bedrijven stimuleert

Tech Page One

Cloud als motor voor innovatie: hoe de cloud bedrijven stimuleert

Bent u voorbereid op de veranderingen die voor de deur staan?

Cloud en innovatie lijken net zo goed samen te gaan als Rolls Royce of Bang & Olufsen; ze zijn bijna onafscheidelijk.

Kijk maar naar de bedrijven die toonaangevend zijn voor de moderne economie: op het door Salesforce georganiseerde Dreamforce-congres in september 2015 kwamen maar liefst 150.000 deelnemers langs. Kijk naar Uber, dat de taxibranche definitief op zijn kop heeft gezet, en AirBnB, dat een revolutie teweeg heeft gebracht op het gebied van vakantieboekingen. Ze werken allemaal met de cloud: inderdaad, zonder cloudcomputing zouden ze niet bestaan. Geen enkele durfkapitaalverstrekker zou in deze tijd een start-up willen financieren met alleen on-premises apparatuur: dat zou niet levensvatbaar zijn.

Verstorend

White cloud with colorful app blocks, on black background.Hoewel niet elk bedrijf een even verstorende uitwerking heeft, kan het gebruik van de cloud de mentaliteit van een bedrijf veranderen. De implementatie van de technologie omvat niet alleen de introductie ervan in een bestaand bedrijf, maar ook hoe dat de verandering aanstuurt: transformatie van het bedrijf, introductie van nieuwe processen, nieuwe bedrijfspraktijken.

Het is tijd om daadkrachtig aan de slag te gaan met wat mogelijk is.  Op de Dell Innovation Conference in juni 2015 zei John Swainson, president van Dell Software, dat innovatie vele vormen aanneemt. “Technologie is een katalysator geworden voor ongelofelijke veranderingen in de manier waarop we denken over de wereld en bedrijven, en in de manier waarop we communiceren met mensen. Technologie beïnvloedt zelfs de toekomstige evolutie van onze planeet. We hebben het nu over nieuwe manieren om vrijwel elk denkbaar product en elke denkbare service sneller en gemakkelijker te leveren, op manieren die beter inspelen op de behoeften van eindklanten”, voegde hij eraan toe.

Herpositioneren voor de toekomst.

Er zijn enkele eenvoudige vragen te stellen. Moet uw personeel zich in één gebouw bevinden? Moet er op vaste uren worden gewerkt? Moet u zoveel fysieke vergaderingen houden? Dat zijn allemaal vragen die een bedrijf zich moet stellen. Als bedrijf wil je zeker vermijden iets te doen “omdat we dat altijd zo hebben gedaan”.

Maar er zijn ook andere vragen. Welke software is er nodig: houden legacy applicaties u tegen? In welk stadium geeft u uw bestaande configuratie op om over te stappen op iets wat meer flexibel en dynamisch is en is voorbereid op de veranderingen die voor de deur staan? Is uw infrastructuur gebaseerd op bedrijfseigen systemen?

De vraag die u bovenal moet stellen: is uw bedrijf future-ready? Kunt u omgaan met veranderende marktomstandigheden? Bedrijven met een infrastructuur die is gebaseerd op hardware-intensieve, bedrijfseigen systemen, zullen zich in de komende jaren harder moeten inspannen.

Vijf vragen

  • Dell heeft een checklist met vijf vragen die u zichzelf moet stellen:
  • Hebt u voldoende capaciteit voor uw workload, kunt u uw computerbehoeften makkelijk aan?
  • Hebt u alles gevirtualiseerd wat kan worden gevirtualiseerd?
  • Hebt u een softwaregedefinieerd bedrijf of zit u nog steeds vast aan uw hardwareconfiguratie?
  • Kunt u omgaan met de eisen die big data stellen?
  • En bovenal: bent u klaar voor de cloud?

Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste, omdat zonder cloud geen van de andere veranderingen mogelijk is. Moderne start-ups worden aangedreven door de cloud en moderne bedrijven moeten denken zoals een start-up door dezelfde denkwijze en dezelfde gestroomlijnde aanpak toe te passen op hun onderneming.

 

 

Max Cooter

Max Cooter

Max is een freelance journalist die al over een breed scala aan IT-onderwerpen heeft geschreven. Hij stichtte IDG Techworld en Cloud Pro, een van de eerste dedicated cloud publicaties. Daarvoor was hij redacteur van Network Week. Als freelancer heeft hij bijgedragen aan IDG Direct, SC Magazine, Computer Weekly, Computer Reseller News, Internet magazine, PC Business World en vele andere. Max heeft ook op vele conferenties lezingen gegeven en was commentator voor de BBC, ITN en computerzender CNBC.

Laatste Artikels:

 

Tags: Cloud Computing, Technology