Home » Technology » Cloud Computing » Cloud en rampherstelplan, de winnende alliantie

Cloud en rampherstelplan, de winnende alliantie

Tech Page One

Cloud en rampherstelplan, de winnende alliantie  747x325

 

Gemiddeld verdwijnt een op de twee bedrijven die het slachtoffer zijn van een grote ramp – brand, diefstal, vernieling door een virus, hardwarestoring – binnen twee of drie jaar na de ramp. Daarom is het van het grootste belang om een rampherstelplan op te zetten voor het herstarten van de systemen. En als u uw rampherstelplan nu eens in de cloud zou plaatsen?

Soepelheid, flexibiliteit, diensten op aanvraag, betaling op basis van gebruik… Allemaal voordelen die de reputatie van de cloud hebben gemaakt en die vandaag bedrijven kunnen aantrekken voor toepassingen die verder gaan dan de hosting van applicaties. Het uitbesteden van het rampherstelplan is echter niet zonder risico: langere hersteltermijnen, langere latentietijd, onverenigbaarheid van sommige applicaties, problemen bij het lokaliseren van gegevens…

Niet te verwaarlozen financiële voordelen

Waarom zou u het rampherstelplan dan toch in de cloud plaatsen? Omdat een rampherstelplan kritieke problemen behandelt en kosten met zich meebrengt die zeker niet te verwaarlozen zijn. Het intern opzetten van een rampherstelplan houdt immers in dat de infrastructuur gedupliceerd moet worden…. en dus ook de bijbehorende kosten – installatie, onderhoud … – en dat zelfs bij niet-gebruik, wat het geval is in het kader van infrastructuur voor het rampherstelplan. Vandaar het eerste voordeel van de cloud: alleen de daadwerkelijk gebruikte opslagruimte wordt gefactureerd.

Dankzij de soepelheid van de cloud kan de opslagcapaciteit die u nodig hebt tijdens activiteitspieken zonder problemen uitgebreid worden. Als u uw herstelplan in de cloud plaatst, dan hebt u een echt “Rampherstelplan as a Service”. In de huidige context vormen kostenbeheersing en vooral kostenreductie belangrijke concurrentiefactoren. Hoewel het financiële argument sterk is, is het echter niet het enige.

Niet alles op één kaart zetten!

“Steeds meer bedrijven zetten de stap. De cloud is vandaag tot een echte maturiteit gekomen, zegt Jules-Henri Gavetti, CEO van Ikoula. Bij vliegtuigmotoren zijn het nooit dezelfde teams die aan de twee motoren werken!” Zijn anekdote kan een glimlach uitlokken, maar het in de cloud plaatsen van het rampherstelplan berust op hetzelfde principe. Als u uw rampherstelplan intern implementeert, mag u immers niet vergeten dat, naast de infrastructuurkosten, de werklast dubbel is. Het is bijgevolg waarschijnlijk dat dezelfde teams zowel aan de productie-infrastructuur als aan die voor het rampherstelplan werken.

Het voordeel van de cloud is nu juist dat er geen impact is bij een fout. “Wij hebben bijvoorbeeld veel klanten die een beroep doen op Ikoula voor de privécloud, maar “uitbreidingen” voor de publieke cloud nemen voor hun rampherstelplan en bijgevolg neigen tot hybridisatie. Anderen geven er echter de voorkeur aan om het rampherstelplan ook in de privécloud te plaatsen. Ieder ontwikkelt zijn eigen rampherstelplan.” Alles hangt natuurlijk af van de versies van de applicaties: ze zijn niet allemaal geschikt voor de cloud! Het rampherstelplan is vooral een ideale eerste stap naar hybridisatie: de kritieke informatie “in het bolwerk” van de privécloud en de andere applicaties in de publieke cloud plaatsen.

Van een preproductieomgeving naar een productieomgeving

Een ander technologisch voordeel: het gebruik van de infrastructuur voor het rampherstelplan als preproductieplatform, zoals vaak het geval is in een bedrijf. U kunt dan met de cloud uw eigen omgeving voor het rampherstelplan creëren, deze dupliceren, deze lanceren om te zien of hij alles goed overneemt… en dus op een veilige manier testen. Hoe? Door bijvoorbeeld een aparte omgeving te creëren om bugs op te lossen zonder de noodzaak om het systeem opnieuw te activeren.

Het platform voor het rampherstelplan blijkt dan vaak krachtiger dan de hoofdinfrastructuur, wat leidt tot de vervanging van het productieplatform wanneer dit laatste te klein wordt. “Sommige klanten hadden hun rampherstelplan in onze cloud geplaatst en het bleek zo krachtig te zijn dat zij hun productie bij ons hebben geplaatst en het rampherstelplan terug bij hen. De cloud bood hen meer mogelijkheden dan hun interne infrastructuur. ”

Alles is dus klaar om het rampherstelplan in de cloud te plaatsen. Slechte enkele psychologische barrières moeten nog worden overwonnen. Het rampherstelplan voor de eindgebruiker moet eenvoudig blijven… zoals de cloud!

 

Dell

Dell

Dell stelt landen, gemeenschappen, klanten en mensen overal ter wereld in staat om technologie te gebruiken om hun dromen te realiseren. Klanten vertrouwen op ons voor technologische oplossingen die hen helpen meer te doen en te bereiken, of ze nu thuis, op het werk, school of waar dan ook zijn. Leer meer over ons verhaal, ons doel en de mensen achter onze klantgerichte aanpak.

Laatste Artikels:

 

Tags: Cloud Computing, Technology