Home » Technology » Mobility » Laptopproject voor leerlingen opzetten? Verdiep je in de selectiecriteria!

Laptopproject voor leerlingen opzetten? Verdiep je in de selectiecriteria!

Tech Page One

Laptopproject voor leerlingen opzetten? Verdiep je in de selectiecriteria!

 

Wekelijks heb ik gesprekken met scholen uit het voortgezet en primair onderwijs over het inzetten van ICT in de klas. Deze gesprekken gaan vaak over de valkuilen bij de implementatie van ICT-projecten. Kennisnet heeft ooit het nog steeds bruikbare “Vier in balans-model” voor het onderwijs opgesteld. Dit model biedt scholen een handvat bij het implementeren van ICT in het onderwijs. De bouwstenen van dit model zijn: ontwikkel een visie, verhoog de kennis in de organisatie en kijk naar een degelijke infrastructuur en content. Vaak wordt deze projectmatige aanpak maar half uitgevoerd, waardoor bijvoorbeeld de kennisoverdracht naar docenten en het bouwen van content niet goed uit de verf komen.

Onderschatting

Aangezien onze kennis ligt op het gebied van de infrastructuur uit het “Vier in balans-model” wil ik in dit artikel de selectiecriteria bij de aanschaf van devices bespreken. Daar wordt doorgaans veel tijd aan besteed, maar die tijdsbesteding zien we niet altijd terug in de kwaliteit van de aanvragen die wij vanuit het onderwijs ontvangen. In veel aanvragen is sprake van onderschatting. Een klas met 30 laptops als ‘proeftuin’ is niet te vergelijken met de uitgifte van 500 laptops aan leerlingen. Dan komt er een ‘tsunami van systemen’ je school binnen, en dat wordt vaak onderschat. Denk alleen al aan het beheer van al die apparaten. In het hoger onderwijs zijn voor 500 gebruikers minimaal 4 ICT-beheerders in dienst, die gebruikmaken van professionele beheertools om patches, updates en images op afstand te pushen. Niet alle scholen beschikken over zoveel mankracht; dan wordt een partner met kennis van zaken en veel ervaring van belang.

Hieronder geef ik een opsomming van criteria die meegenomen kunnen worden om teleurstellingen te voorkomen bij grote laptopprojecten in het onderwijs. Deze criteria betreffen: kwaliteit, beheer, support en garantie van laptops en tablets. Dell werkt samen met ICT-partners om scholen te ontzorgen bij laptopprojecten.

Kies een device op basis van:

Laptopproject voor leerlingen opzetten? Verdiep je in de selectiecriteria!- Een lange levenscyclus. Hoe sneller de systemen vervangen worden door de fabrikanten, des te meer verschillende systemen heb je in je school. En dat brengt meer werk met zich mee, zoals het zoeken en installeren van drivers, images, etc. Dus: zoek naar een device met een levenscyclus van minimaal 14 maanden.

- Leerlingproof. De meeste fabrikanten beweren dat hun systemen ‘leerlingproof’ zijn. Maar laat ze dit aantonen, bijvoorbeeld door een MIL-STD-test, uitgevoerd door een onafhankelijke partij. Een leerlinglaptop krijgt het in de dagelijkse praktijk zwaar te verduren. Een lekbak (omgevallen frisdrank) en een goede stootrand (voor het vervoer in een rugzak, of bij een val van een tafel) zijn eigenlijk onontbeerlijk. Een MIL-STD-test beproeft de laptop op het gebied van druk, temperatuur, vibratie, schokbestendigheid en stof.

- Kies de juiste systeembeheertools als je zelf voldoende IT-personeel hebt, of kies een partner die de juiste beheertools gebruikt. Selecteer de software op innovatie en compleetheid, bijvoorbeeld SaaS (cloudsoftware), en geschikt voor BYOD (Windows, Android en IOS).

- Onderwijs-logistieke, of instructietoevoegingen in de devices, zoals programmeerbare instructielampjes om direct te zien of de lesstof begrepen is. En Mobiele Computing Carts, zodat je niet meer stroom- of ethernetconnectors manueel hoeft in te pluggen.

- Een leverancier die ervaring heeft met het uitvoeren van dit soort projecten in het onderwijs. En die er dus op ingericht is om snel de apparaten te vervangen en te repareren. Er zijn partijen die alle onderdelen op voorraad hebben, en bijvoorbeeld 2x per maand langskomen om reparaties uit te voeren.

- Aanwezigheid van omruilsystemen. Aangezien élke laptop of tablet van belang is voor een soepel verlopend onderwijsproces wordt er veel gebruikgemaakt van omruilsystemen; er moet direct doorgeleerd kunnen worden. 3% omruil van het totaalaantal devices is geen ongebruikelijk percentage.

- Trainingsmogelijkheden voor personeel en leerlingen, zoals in de Georgia State University (artikel in het Engels). Om flink op de kosten te besparen is het mogelijk om leerlingen in te zetten voor de eerstelijns support. Er zijn fabrikanten die onlinetrainingen aanbieden om leerlingen en personeel op te leiden.

- Garantie die aan uw wensen voldoet. Kunt u 3-4 weken wachten op een apparaat, dan is Collect & Return Service de juiste keuze. Wilt u de volgende dag een reparatie, ga dan voor Next Business Day garantie.

Er zijn vast nog meer criteria te bedenken, zoals de prijs van een device, maar die wordt standaard opgevraagd. Wat ook kan helpen is het nabellen van referenties, om teleurstellingen te voorkomen. Neem ook altijd contact op met de supportafdelingen, om te kijken of ze snel reageren en het proces vlotjes en naar wens verloopt. Tot slot een tip voor scholen die Windows-apparaten (gaan) gebruiken: er bestaat een onderwijsprogramma van Microsoft – “Shape the Future” – waar met name scholen in het primair en voortgezet onderwijs van kunnen profiteren.

 

 

Jan van‘t Klooster

Jan van‘t Klooster

Jan is al 18 jaar werkzaam bij Dell in verschillende rollen: sales, sales-management, marketing, overheid, educatie en dot.com. Zijn focus ligt nu op business development van nieuwe innovatieve oplossingen rondom Dell Boomi (iPaaS) data integratie, IoT en Big data.

Laatste Artikels:

 

Tags: Mobility, Technology