Home » Technology » Mobility » Mooie apparaten: het belang van esthetica bij de aankoop van IT

Mooie apparaten: het belang van esthetica bij de aankoop van IT

Tech Page One

8-747x325_b

 

Is het belangrijk hoe bedrijfs-IT eruitziet? Deze vraag is zo oud als de IT zelf. In de dagen dat de technologie uitsluitend op uw bureau te vinden was, was deze gigantisch, nietszeggend en saai, maar dat is al lang niet meer het geval.

De eerste esthetische verbeteringen die van invloed waren op de aankoop van IT, waren de kleurenmonitoren. Aangezien alle schermen monochroom waren, werden vragen gesteld over waarom meer uitgegeven moest worden aan onnodige franjes, vooral wanneer kleur frequent gebruikt werd: “ofwel om tekst te markeren of om overbodige schermdecoratie toe te voegen. Vanuit cognitief standpunt voegde kleur geen waarde toe die niet door een gepast gebruik van donkere tinten tot stand kon worden gebracht. Ondanks het feit dat de interfacecommunity geen wetenschappelijk voordeel kon vinden, drongen bedrijven aan op kleurenmonitoren.”

Vandaag de dag wordt het belang van esthetica niet meer in twijfel getrokken. Het bewijs hiervan ligt in de enorme inspanningen die producenten van smartphones en tablets leveren om mooi ogende producten en aantrekkelijke en bruikbare gebruikersinterfaces te maken. Bijgevolg worden nu meer dan een miljard smartphones per jaar verkocht, volgens researcher IDC.

De toename van BYOD-beleid in bedrijven plaatst dit extra in de kijker. Werknemers gebruiken nu apparaten die ze zelf hebben gekozen en waarbij het uiterlijk een grote rol heeft gespeeld bij de aankoop. Hoe zwaar het uiterlijk meeweegt in vergelijking met bijvoorbeeld de functionaliteit of prijs, is moeilijk te bepalen, maar reviews beginnen meestal met een beschrijving van het uiterlijk en de gevoelservaring. Het is dus duidelijk dat het een belangrijke factor is.

Waarom is dat belangrijk voor bedrijven?

Mooie apparaten: het belang van esthetica bij de aankoop van ITWat betekent dit voor het zakelijke aankoopproces? Eenvoudig gezegd betekent het dat de dagen waarin gebruikersinterfaces of hardwaredesigns bijzaak waren voorbij zijn. De uiterst aantrekkelijke technologie heeft de lat hoger gelegd, en gebruikers accepteren alleen nog het allerbeste op de werkplek.

Dit wordt een economisch probleem wanneer rekening wordt gehouden met de noodzaak om de slimste en beste hoogopgeleide medewerkers aan te trekken. Afgestudeerden zijn zeer kundig in alles wat de digitale wereld betreft, ze zijn vertrouwd met IT en willen niet dat technologie hen in de weg staat om hun werk te doen. Het moet hen in staat stellen om de meest efficiënte manier van werken te vinden. Bovendien willen zij dat IT van een bepaalde leverancier dezelfde kwaliteit en moderne uitstraling heeft als hun eigen apparaten, zodat ze kunnen werken waar en wanneer zij willen. Deze eigenschappen dringen diep in het personeelsbestand door, dus is het belangrijk om in de juiste IT te voorzien.

Er is geen alternatief. Als er geen esthetisch ogende technologie wordt verstrekt of mogelijk gemaakt door het bedrijf, dan zullen medewerkers werken met lelijke en functioneel beperkte technologie die een gevaar voor de beveiliging vormt. De conclusie is duidelijk: voeg esthetica toe als een item op de controlelijst wanneer u technologie aankoopt (niet alleen persoonlijke technologie, maar alle technologie) om het personeel productief, efficiënt en tevreden te houden.

 


 

Referenties:

  1. Norman, D. A. (2002). Emotion and design: Attractive things work better. Interactions Magazine, ix (4), 36-42

 

 

Manek Dubash

Manek Dubash

Manek Dubash is een analist en tech journalist met meer dan 30 jaar ervaring. Gericht op zakelijke technologie, observeert en beoordeelt hij zakelijke infrastructuur kwesties voor een reeks industrie- invloedrijke websites. Zijn werk is verschenen in landelijke dagbladen, alsook gespecialiseerde technologie tijdschriften en websites. Hij heeft ook publicaties gehad in belangrijke nieuws tijdschriften, waaronder PC Magazine, waar hij editor-in -chief was en hij heeft gewerkt met analyse en onderzoek bedrijven zoals Datamonitor en STL Partners.

Laatste Artikels:

 

Tags: Mobility, Technology