Home » Technology » Big Data » Vijf manieren waarop Big Data de sportwereld heeft veranderd

Vijf manieren waarop Big Data de sportwereld heeft veranderd

Tech Page One

Vijf manieren waarop Big Data de sportwereld heeft veranderd

 

Goede informatie op het juiste moment kan het verschil maken op de weg naar succes. Nergens is dat duidelijker dan in de sportwereld, waar Big Data personen en teams helpt een voorsprong te nemen ten opzichte van hun rivalen.

Op het veld gebruiken sporters Big Data om effectiever te trainer en slimmere beslissingen te maken tijdens wedstrijden. Achter de schermen draagt business intelligence bij aan de manier waarop sport wordt verpakt, aangeboden en gepromoot. Hieronder leest u vijf manieren waarop Big Data de sportwereld positief heeft veranderd.

1. Data verzamelen om de kwaliteit van prestaties te verbeteren

Vijf manieren waarop Big Data de sportwereld heeft veranderdDe dagen dat sport zich alleen op het veld afspeelde zijn verleden tijd. Gespecialiseerde dataverzamelaars drommen samen rond de zijlijn om belangrijke feiten en cijfers te noteren. Kijk naar de dynamische wedstrijden uit de NFL, waarbij data over lopen, gevangen passes en allerlei soorten acties tijdens de wedstrijd wordt verzameld en geanalyseerd.

In de Britse Premier League heeft Arsenal een specialistisch analyseteam opgezet om te profiteren van de data die zij verzamelt. Acht camera’s rondom het veld registreren elke speler en zijn acties. Arsenal gebruikt deze informatie vervolgens om de prestaties van de spelers te verfijnen.

2. Profiteren van wearables om gezondheid en veiligheid te verbeteren

Elke sporter die regelmatig traint, of het nu een profspeler of een fanatieke amateur is, is zicht bewust van de impact van wearable technologieën. Van smartphones naar gespecialiseerde trackingapparaten, sporters gebruiken apps om hun route te plannen, hun snelheid te analyseren en hun hartslag bij te houden.

Nieuwe connectiviteit, via wearables en het Internet of Things, zorgt voor proactieve analyse op andere vlakken, zoals helmsensoren die de veiligheid van spelers en het risico op een hersenschudding bijhouden. Hoofdcoaches en trainers in de NFL gebruiken deze informatie om hun besluiten tijdens de wedstrijd te verbeteren.

3. Fanbeleving analyseren om de klantenservice te verbeteren

Fans hebben meer dan ooit de mogelijkheid om hun frustratie (en hun blijdschap) te uiten over wat er op het veld gebeurt. Met social media zoals Facebook en Twitter kunnen supporters hun mening geven aan de teams en spelers, zowel tijdens als na de wedstrijd.

Teams en sportverenigingen kunnen inzichten uit deze informatie putten die kunnen helpen bij het verbeteren van de kwaliteit van de sport en de fanbeleving. Het WK van 2014 in Brazilië is naar verluidt het evenement waar meer dan ooit over getweet is, met 672 miljoen berichten tijdens het toernooi.

4. Het publiek voorzien van feiten en cijfers

Er gaat niets boven de sfeer van een live wedstrijd, maar Big Data helpt programmamakers om ook thuiskijken tot een echte totaalervaring te maken. Zoals sportteams informatie gebruiken om hun prestaties te verhogen, gebruiken programmamakers big data om de kwaliteit van hun analyses te verbeteren.

Sportzenders die in meerdere Europese landen uitzenden, zoals Sky Sports, bieden voor veel sporten analyses tijdens en na de wedstrijd. Of het nu om specifieke sporters of een heel team gaat, het publiek wordt op de hoogte gehouden van de veranderende prestatieniveaus tijdens belangrijke perioden in de competitie.

5. De toekomst van sportuitzendingen helpen veranderen

Zenders kunnen, zelfs met de hulp van Big Data, niet alle mogelijke details van grote sportevenementen uitzenden. Denk aan de Tour de France, waar wielrenners gedurende drie weken grote afstanden afleggen over een parcours dat voor een aanzienlijk deel door het platteland voert. Hier kan het publiek een rol spelen, door te tweeten, video’s en data te sturen en zo de berichtgeving te verbeteren.

Deze informatie kan helpen bij het analyseren van en berichten over sportevenementen. Big Data kan zelfs gebruikt worden om de aard van de competitie te veranderen. Specialistische organisaties gebruiken informatie om nieuwe mogelijkheden te bieden voor het gokken op kleine details van de sport, zoals gebeurt in Fantasy Football-competities.

Klik hier voor meer informatie over de rol van Dell op het gebied van analyses en business intelligence, data-integratie, databeheer en data-infrastructuur.

 

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels is als journalist gespecialiseerd in het bedrijfsleven en IT-leiderschap. Na een periode als redacteur bij CIO Connect en bij Computing schreef hij al voor verschillende organisaties, waaronder de Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing en Times Higher Education. Mark draagt ook bij aan CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform en CIOnNET. Hij heeft uitgebreide ervaring met hoe CIO's technologie gebruiken en toepassen in het bedrijfsleven.

Laatste Artikels:

 

Tags: Big Data, Technology