Home » Technology » CAD, Graphics & Design » Vijf manieren waarop virtual reality de designbranche verandert

Vijf manieren waarop virtual reality de designbranche verandert

Tech Page One

5 ways that virtual reality will change design forever-Main Article Image

 

Door de ontwikkeling en, misschien nog belangrijker, de betaalbaarheid van Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) zullen steeds meer organisaties investeren in de implementatie van beide technologieën.

Naast de penetratie in de sectoren gaming en ‘vrijetijd’, zal de invloed van VR en AR in de industriële en commerciële markt nog duidelijker merkbaar zijn dan in de designbranche, omdat deze technologieën perfect zijn toegesneden op visuele toepassingen. Designmethoden en het designvisualisatieproces staan op het punt te veranderen.

Wij laten hier vijf belangrijke veranderingen op het vlak van design zien.

De eerste verandering: Visualisatie gaat verder dan conceptvorming

5 ways that virtual reality will change design forever-Body Text ImageHet doel van VR, in een professionele context, is het creëren van een volledig virtuele omgeving waarin u een product kunt ontwerpen, evalueren en testen. Wat betekent dit voor productontwikkeling (en tot op zekere hoogte voor service)? Het betekent dat we een hogere mate van tastbaarheid kunnen bereiken die verder gaat dan de kernfasen van de conceptvorming van een design. Deze testfase wordt gevolgd door het efficiënt testen en accepteren van het product door de gebruiker, het verfijnen, aanscherpen en uitbreiden van het product.

Een goed voorbeeld hiervan is dat, volgens een recente enquête die werd gehouden door Architectural Review, bijna 20% van alle architecten inmiddels gebruikmaakt van VR.  Een van de belangrijkste voordelen die deze professionals hiermee realiseren op het vlak van workflow en operationele procedures is de mogelijkheid om in een vroeg stadium een ontwerp te laten goedkeuren door de klant en kostbare aanpassingen in een later stadium te voorkomen.

De tweede verandering: Virtuele teams samenstellen

Door een bredere toepassing van VR en AR is het mogelijk virtuele teams met designers (en productexperts, software-engineers, managers enz.) samen te stellen. Zij kunnen op deze manier vanuit verschillende locaties werken aan 3D-productmodellen. Teamleden kunnen met VR niet alleen een product verkennen, ze kunnen met de combinatie van VR en AR ook door een winkel of een fabriek ‘lopen’ terwijl ze een product gereedmaken voor implementatie in de echte wereld. Het belangrijkste hierbij is dat wij als mensen vertrouwd zijn met 3D. We zullen dus altijd beter functioneren, reageren en samenwerken als we in onze vertrouwde 3D-omgeving werken.

De derde verandering: De digitale showroom

VR heeft het potentieel om klanten nauwer te betrekken bij het product dat ze overwegen aan te schaffen. Nu de technologie gemeengoed en betaalbaar is geworden, hebben designers de mogelijkheid hun creatieve processen perfect af te stemmen met behulp van implementaties van VR en AR in virtuele of verbeterde showrooms. Nu consumenten en zakelijke gebruikers van producten kunnen reageren op het design van prototypes in een omgeving die het mogelijk maakt om feedback vast te leggen en digitaal te ordenen, wordt de volledige levenscyclus van een design steeds meer verbonden, persoonlijker en dynamischer. Autofabrikanten die hun klanten nu de mogelijkheid bieden een ‘ritje’ in hun nieuwe auto te maken, voordat de echte productiemodellen de fabriek verlaten, zijn hiervan een uitstekend voorbeeld.

De vierde verandering: De menselijke X-factor

Een van de belangrijkste redenen waarom VR en AR op het punt staan de designbranche zo drastisch te veranderen is dat de gebruikers klaar zijn voor de producten die een design uiteindelijk gaat opleveren. De toename van het aantal krachtige smartphones dat is uitgerust met gps, bewegingssensoren en camera’s heeft ervoor gezorgd dat gebruikers nu volkomen vertrouwd zijn met het gegeven dat informatie (ongeacht de vorm) via de camera van hun telefoon op een beeld van de echte wereld kan worden gelegd.

Sommige leveranciers experimenteren al met verbeterde weergaven en combineren die met handmatige handelingen om een nieuwe vorm van interactie tussen mens en machine tot stand te brengen.

De vijfde verandering: Belangrijke innovatie van industriële producten

Zoals het er nu voorstaat, bevinden zowel VR en AR zich op een strategisch buigpunt van de ontwikkeling. De implementatie van beide designprincipes reiken al verder dan de consumenten- en de ondernemingensector en penetreren ook ‘high-impact’-sectoren als defensie en medische opleidingen; vooral op het vlak van fotorealistische visualisatie die van invloed is op productontwikkeling en productie op industriële schaal. Als we dit pad verder volgen, zullen we zien dan designers de innovatie van industriële producten weer gaan toepassen op consumentengoederen. En zo ontwikkelt deze opwaartse spiraal zich verder.

De toekomst van VR-gerichte designs kunt u nu al zien, aanraken en voelen. Grote veranderingen in IT-platforms vinden meestal eenmaal per vijf of tien jaar plaats. Onze huidige mogelijkheden op het vlak van VR en AR zullen steeds breder en verfijnder worden. Dit mag op zich als een platformverbetering worden aangemerkt. Op welke manieren we VR- en AR-design over tien jaar zullen toepassen met verbeterde ‘neurale’ netwerken voor geautomatiseerd leren en kwantumcomputerkracht is nog niet duidelijk. Maar we gaan u hier vast meer over vertellen.

Klik hier voor de recentste ontwikkelingen op het vlak van virtualisatie en de voordelen die deze technologie bedrijven oplevert.

 

Adrian Bridgwater

Adrian Bridgwater

Adrian is een technologiejournalist met meer dan twee decennia perservaring. Hij schrijft voornamelijk nieuwsanalyses rond de ontwikkeling van softwareapplicaties maar in de bredere mediawereld is hij ook een analist, technologie-evangelist en content consultant. Daarnaast heeft hij zich de afgelopen tien jaar verdiept in open source, data-analyse en -intelligentie, cloud computing, mobiele apparaten en data management.

Laatste Artikels:

 

Tags: CAD, Graphics & Design, Technology