Home » Technology » Data Center » Vijf redenen waarom doe-het-zelfoplossingen voor IT geen goed idee zijn voor een bedrijf

Vijf redenen waarom doe-het-zelfoplossingen voor IT geen goed idee zijn voor een bedrijf

Tech Page One

Three business people looking at a digital tablet.

 

De IT-wereld is bezaaid met voorbeelden van in ongenade gevallen IT-projecten die hun beloften niet hebben kunnen waarmaken. Vrijwel al die projecten hebben één ding gemeen: de wens om als organisatie een eigen in-huis oplossing te creëren.

De directe financiële voordelen die het creëren van een eigen IT-oplossing oplevert, kunnen verleidelijk zijn voor een bedrijf dat future-ready wil worden: generieke apparatuur is niet duur en veel organisaties denken dat ze de interne expertise hebben om het project op te kunnen leveren.

Een kwestie van standaarden

body text image (1)Een van de belangrijkste voordelen van cloudcomputing en de mobiele werkplek is de standaardisering van services. Wanneer werknemers hun eigen uiteenlopende reeks apparaten meebrengen naar het werk, wordt het een uitdaging om een standaard platform te bieden. Door te voldoen aan industriestandaarden wordt het goedkoper en gemakkelijker om werknemers en klanten te voorzien van wat ze nodig hebben.

Door uw eigen IT-oplossing uit te rollen wordt de kwestie van standaarden een uitdaging, omdat niet alleen de externe services daarop moeten aansluiten maar omdat beslissingen met betrekking tot hardware-interfaces en datastructuren eveneens zwaar mee gaan wegen.

Het risico op verzonken kosten

Een ander aspect hiervan is wijzigingen binnen het bedrijf. Een voorstander van een bepaalde standaard kan worden vervangen door een andere manager die overtuigd is van een andere standaard, waardoor het bedrijf blijft zitten met verzonken kosten terwijl het project van richting verandert.

De bedrijfseigen oplossing beperkt wellicht ook de mogelijkheden van een organisatie wanneer een externe consultant of aannemer wordt ingehuurd, omdat een vreemde, niet-standaardomgeving hun werk lastiger en daardoor duurder maakt voor de klant.

Reageren op veranderingen in de markt

De valkuil van verzonken kosten, oftewel goed geld stoppen in een slechte zaak, is een reëel risico bij het creëren van uw eigen oplossingen. Wanneer er miljoenen euro’s gestoken zijn in een interne oplossing, om nog maar te zwijgen van de trots van het management, wordt de beslissing om een project te schrappen erg lastig.

Een interne oplossing loopt ook het risico om vast te zitten aan verouderde producten. Wat toentertijd een goede investering leek, kan een dure vergissing worden wanneer een bedrijf erachter komt dat het vastzit aan een product dat niet langer voldoet aan de behoefte en dat de groei in de weg staat.

Algemene systemen kunnen aantrekkelijk zijn doordat ze goedkoop zijn, maar dat is evengoed nadelig als blijkt dat onderdelen niet voldoen aan de behoefte van een groeiend bedrijf of ze niet de prestaties en betrouwbaarheid leveren die nodig zijn in een snel veranderende bedrijfsomgeving.

Hogere beheerkosten

Voor het management betekent een interne oplossing een meer praktische rol. Een holistische oplossing is meestal klaar voor de workload; tools als virtualisatie, cloudverbindingen en dergelijke hoeven slechts minimaal geconfigureerd te worden. Het doe-het-zelfalternatief leidt het IT-beheer af en vermindert de waarde ervan voor het bedrijf, waardoor het vooroordeel versterkt wordt dat het een kostenpost is in plaats van een dienst die meerwaarde biedt.

Een ander aspect van een oplossing op maat is het feit dat er meer interne middelen voor nodig zijn, die een afdelingsbudget nog verder onder druk zetten dan het al staat. De moderne IT-afdeling moeten dingen eenvoudiger en gebruiksvriendelijker maken.

De total cost of ownership correct inschatten

Het is een feit dat doe-het-zelfoplossingen uiteindelijk een hogere total cost of ownership hebben en daarbij zijn de gemiste kansen door een inflexibel systeem nog niet eens meegeteld.

Een geïntegreerde oplossing voor de IT-behoefte van het bedrijf van de toekomst maakt de systemen eenvoudiger en zorgt ervoor dat de organisatie zich makkelijker kan aanpassen aan een veranderend bedrijfsleven. Hoewel de aanvankelijke kosten hoger kunnen lijken, leveren ze voor de duur van de investering meer op.

 

 

Paul Wallbank

Paul Wallbank

Paul draagt regelmatig bij aan Business Spectator en IT News en schrijft daarnaast opdrachten voor privépublicaties. Zijn gepubliceerde boeken zijn onder andere e-Business: Zeven stappen naar online succes (gepubliceerd door John Wiley & Sons) en de Small Business Guide to IT (gepubliceerd door Allen & Unwin). Paul’s voornamelijke interesse is hoe het bedrijfsleven en de samenleving evolueren in de aangesloten economie. Zijn andere vakgebieden omvatten IT-beveiligingsissues, big data, cloud, businesstechnologie, “the internet of things” en de toekomst van zakelijke oplossingen.

Laatste Artikels:

 

Tags: Data Center, Technology