Home » Technology » Virtualization » Vijf zakelijke problemen die met SDN snel kunnen worden aangepakt

Vijf zakelijke problemen die met SDN snel kunnen worden aangepakt

Tech Page One

9-747x325_b

 

Het is moeilijk ervoor te zorgen dat uw CEO en COO het netwerk waarderen. Het is nog moeilijker hen ervan te overtuigen dat het een strategisch bedrijfsmiddel is. We weten dat deze elementaire feiten waar zijn.

Als de CIO en CTO al accepteren dat de netwerkcapaciteit van een firma kan dienen als een tactische zakelijke facilitator, reageren de senior leden van de C-suite vaak erg terughoudend (of schijnbaar onverschillig) op deze suggestie.

Deze situatie moet veranderen.

Het netwerk is een zakelijk powerhouse.

De wereld van de cloud, datacenters en het Internet of Things, die nog veel verder is versterkt door de opkomst van continue, onbeperkte dataconnectiviteit en 4G-netwerken, kan alleen worden begrepen als wordt beseft dat het netwerk een zakelijk powerhouse is.

Nu we overstappen op een wereld van Software Defined Networks (SDN’s), zien we dat ‘traditionele’ hardware-elementen worden gedefinieerd, beschreven, beheerd en gecontroleerd met softwaregedefinieerde bedieningselementen.

Netwerken waren afhankelijk van switches, hubs, routers, transportbussen en storageblokken. Dat is nog steeds zo, maar met als verschil dat deze ‘beheerlaag’ nu kan worden ‘gedefinieerd’ met een softwarecode die wordt geschreven om deze ‘intelligentie’ te creëren in een bredere virtuele ruimte die in wezen nog steeds een server is…

… en die server bevindt zich in een clouddatacenter.

Dus als we de C-suite met commerciële argumenten willen overtuigen van de waarde van het netwerk, wat zijn dan de vijf zakelijke problemen die met SDN snel kunnen worden opgelost?

1 – Algemene hardware

Met SDN kunnen netwerkmanagers de meest geschikte hardware voor een bepaalde taak kopen en vervolgens alle vereiste netwerksoftware implementeren. Anders dan met de monolithische apparaten stacks van weleer het geval was, leidt dit tot een hervonden vrijheid.

2 – Verandering en configuratie

In oudere netwerken moesten voorheen routers en switches herhaaldelijk handmatig worden geconfigureerd a) om ze op te zetten en b) om hun rol zo nodig aan te passen. Dit kan nu bijna in realtime worden gedaan door systeembeheerders. Alles gaat nu veel sneller.

3 – Automatisering en autonomics

Nieuwe, op automatisering gerichte bedieningselementen zorgen ervoor dat IT-medewerkers beleidsregels kunnen instellen om te verwijzen naar bepaalde bedieningselementen in het netwerk. Autonome computing is nauw verbonden met dit gebied, dat wil zeggen, het is het gebied waarop ‘herstelcorrecties’ kunnen worden uitgevoerd zonder dat daarbij personeel aanwezig hoeft te zijn. Een goed voorbeeld is het omleiden van dataverkeer als er zich knelpunten voordoen. Het netwerk functioneert beter en er zijn minder storingen met downtime of serviceonderbrekingen, wat leidt tot een grotere tevredenheid onder de klanten van de firma.

4 – Winstgevendheid van prioritering

Het netwerk is een complexe samenstelling van bewerkingen, verbindingen en aangeboden bedieningselementen die zijn bedoeld om data te allen tijde over de juiste banen te leiden. In een meer softwaregedefinieerd netwerk kunnen applicaties met prioriteit worden uitgevoerd via verschillende cloudservices (bijvoorbeeld), wat leidt tot minder compromissen op het gebied van prestaties. Een geprioriteerd en geoptimaliseerd netwerk functioneert niet alleen beter in piekperiodes, het functioneert in feite altijd beter. De firma krijgt daarom meer waarde terug voor elke euro die in IT wordt geïnvesteerd.

5 – Wendbaarheid, belang en flexibiliteit

Het softwaregedefinieerde netwerk is een netwerk waarin nieuwe services veel sneller kunnen worden geïmplementeerd. Hoe waardevol legacy netwerken in veel gevallen ook zijn om essentiële bedrijfsfuncties te ondersteunen, de termen flexibiliteit, dynamisme en wendbaarheid zijn niet van toepassing op eerdere, niet door SDN aangedreven oplossingen.

Presenteer deze vijf belangrijke voordelen van SDN aan uw C-suite. En als u niet de gewenste reactie krijgt, zet dan een server dichter bij hun werkplek wanneer er weer iets misgaat: dan zullen ze het netwerk omarmen en de waarde ervan inzien.

 

 

Adrian Bridgwater

Adrian Bridgwater

Adrian is een technologiejournalist met meer dan twee decennia perservaring. Hij schrijft voornamelijk nieuwsanalyses rond de ontwikkeling van softwareapplicaties maar in de bredere mediawereld is hij ook een analist, technologie-evangelist en content consultant. Daarnaast heeft hij zich de afgelopen tien jaar verdiept in open source, data-analyse en -intelligentie, cloud computing, mobiele apparaten en data management.

Laatste Artikels:

 

Tags: Technology, Virtualization