Home » Technology » Big Data » Waarom is big data big business?

Waarom is big data big business?

Tech Page One

Waarom is big data big business -MainImage

 

Het belang van big data is al algemeen bekend, maar wat misschien minder vaak wordt benadrukt, is de cruciale rol die het channel kan spelen bij het behalen van concurrentievoordeel voor zakelijke klanten door middel van informatie.

Naarmate big data steeds verder vordert, veranderen de behoeften van een bedrijf mee.
Bedrijven die vele jaren hebben besteed aan het vergaren van data, moeten die informatie nu omzetten in bruikbare inzichten. De vraag naar kennis betekent dat toonaangevende bedrijven de komende paar jaar druk bezig zijn om nieuwe modellen en services te creëren op basis van de informatie die ze verzamelen.

Channelpartners kunnen hierbij een cruciale rol spelen. Wederverkopers hebben toegang tot software, hardware en lokale kennis waarmee CIO’s en hun collega’s in de C-suite slimmere beslissingen kunnen nemen namens hun bedrijf en zijn klanten.

De schaal van big data en de zakelijke mogelijkheden ervan

Waarom is big data big business -BodyTextImageZoals Jonathan Priestley, Vice President Global Marketing bij vooruitstrevende visualisatiespecialist MultiTaction, suggereert in een recent artikel in Tech Page One [link] is er nu behoefte aan een nieuw niveau van inzicht in informatie. Terwijl de drie V’s, Volume, Variety en Velocity, van analist Doug Laney van Gartner nog steeds een goede manier zijn om big data te definiëren en te gebruiken, moeten digitale leiders die kennis uit het lab in de directiekamer willen gebruiken, zich nu richten op een vierde aspect: Visualisation.

Succesvolle bedrijven zijn bedrijven die de grote hoeveelheden ongestructureerde data die tot hun beschikking staan, zoals ervaringen, meningen en het gedrag van klanten, interpreteren en vervolgens visualiseren. De software en hardware die wederverkopers kunnen aanbieden, spelen een belangrijke rol bij de realisatie van dit proces. Zonder goede visualisatietools kunnen managers big data niet omzetten in bruikbare inzichten en realtime besluitvorming.

Deze toegenomen vraag naar visualisatie leidt tot aanzienlijk meer investeringen in IT. Onderzoeksbureau IDC schat dat de jaarlijkse uitgaven aan big data-technologie en -services met 26,4% per jaar zullen toenemen tot $ 41,5 miljard in 2018, ofwel zes keer het groeipercentage van de algemene IT-markt.

Uitgaven alleen bieden echter geen inzichten. Data wordt verspreid over meerdere locaties binnen een organisatie. Om echt bruikbare inzichten te verkrijgen, moeten leidinggevenden analyses op meerdere niveaus kunnen uitvoeren van veel verschillende typen datasets tegelijkertijd. Daar komt nog bij dat de mogelijke databronnen zullen toenemen.

In 2020 zijn er volgens Strategy Analytics 33 miljard apparaten verbonden met internet en is het aantal aansluitingen per persoon ten opzichte van nu meer dan verdubbeld tot 4,3. Dergelijke connectiviteit leidt tot meer informatie en nieuwe klantbehoeften. Omgekeerd wordt scherpere visualisatie nog belangrijker.

Hoe kunnen bedrijven het meeste halen uit big data?

Hoewel informatie zich kan bevinden in niet-verbonden silo’s, erkennen slimme CIO’s en anderen uit de C-suite de kracht van een geïntegreerde aanpak van big data. Ze willen technologieën en services om met verschillende databronnen te werken en er belangrijke kennis uit te halen. Toegang tot software en hardware is essentieel.

Zoals CRN erkent, wordt de big data-markt gekenmerkt door een grote toename van start-ups die gespecialiseerde analyses aanbieden. Wederverkopers kunnen gebruikmaken van de beste oplossingen op de markt om organisaties te helpen grondigere inzichten te verwerven. Door te begrijpen waar hun data zijn opgeslagen, kunnen ondernemingen gebruikmaken van krachtige open-source analysetools, zoals Apache Hadoop en Spark, om veel dieper in de informatie te kunnen duiken.

Channelpartners kunnen ook helpen de juiste fundamenten voor analyses te leggen. Ondernemers hebben toegang tot krachtige hardware nodig om geavanceerde analyses te kunnen uitvoeren. Zoals Albie Attias, Managing Director bij King of Servers, zegt, hebben wederverkopers toegang tot veel meer oplossingen dan één leverancier. Dell biedt deze producten aan voor alle servers, opslagsystemen en netwerken.

Van moderne bedrijven die internationaal opereren, kunnen maar weinig zich een eigen IT-afdeling in elk land veroorloven. Op dit punt kan de kennis van oplossingen en markten van een channelpartner een cruciale onderscheidende factor zijn voor leidinggevenden die beter inzicht willen ontwikkelen in klantbehoeften op een specifieke locatie.

Big data kunnen daarom een groot verschil maken in termen van de services aan klanten door organisaties. De hoeveelheid informatie gaat slechts één richting op: omhoog. Door als vertrouwde technologiepartner op te treden kunnen channelpartners ondernemers helpen informatie om te zetten in inzichten.

 


 

Dell Referenties:

Realiseer sneller inzichten: http://www.dell.com/learn/nl/nl/nlbsdt1/business-intelligence

Andere Referenties:

IDC over de big data-markt (in het Engels) : https://www.idc.com/prodserv/4Pillars/bigdata

Feiten en cijfers van Strategy Analytics (in het Engels) : http://www.mobileworldlive.com/featured-content/home-banner/connected-devices-to-hit-4-3-per-person-by-2020-report/

CRN over big data-bedrijven (in het Engels) : http://www.crn.com/slide-shows/data-center/300076757/2015-big-data-100-the-emerging-big-data-vendors.htm

 

 

Mark Samuels

Mark Samuels

Mark Samuels is als journalist gespecialiseerd in het bedrijfsleven en IT-leiderschap. Na een periode als redacteur bij CIO Connect en bij Computing schreef hij al voor verschillende organisaties, waaronder de Economist Intelligence Unit, Guardian Government Computing en Times Higher Education. Mark draagt ook bij aan CloudPro, ZDNetUK, TechRepublic, ITPro, Computer Weekly, CBR, Financial Director, Accountancy Age, Educause, Inform en CIOnNET. Hij heeft uitgebreide ervaring met hoe CIO's technologie gebruiken en toepassen in het bedrijfsleven.

Laatste Artikels:

 

Tags: Big Data, Technology