Home » Technology » Data Center » Zitten IT-managers gevangen in hun eigen complexiteit?

Zitten IT-managers gevangen in hun eigen complexiteit?

Tech Page One

B

 

Wegwijs in de bedrijfssystemen van vandaag

Iedereen die in de technologische sector werkt, zal de volgende gevreesde woorden gehoord hebben: “Jij werkt in IT, niet? Kun je hier even naar kijken?” Dat is vaak de voorbode van iets vreemds en wonderbaarlijks dat de techneut nooit eerder heeft gezien, maar waarvan wel verwacht wordt dat hij alles vanaf weet.

Veel IT-medewerkers kennen dat gevoel. Nu zijn het alleen hun eigen werkplekken die getransformeerd worden door bedrijfsmanagers die op zoek zijn naar moderne technologieën om efficiënter te werken. Vroeger was alles zo eenvoudig. U kende uw systemen door en door: de servers in uw datacenter, uw storageracks en de werkwijze van Windows Server. U kende de bekabeling van alle verdiepingen en de Windows-computer van medewerkers met de software die u had geïnstalleerd en beheerde.

Vaarwel aan vertrouwdheid

Zitten IT-managers gevangen in hun eigen complexiteit?

Maar die vertrouwdheid is nu een zware last geworden: die servers worden onvoldoende gebruikt en zijn erg duur in onderhoud. De verouderde software is niet zo functioneel als die van nieuwere, cloudgebaseerde concurrenten die een grotere flexibiliteit bieden en meer in de lijn liggen met wat bedrijfsmanagers willen. Dat heeft het zogenoemde schaduw-IT-fenomeen ingeluid, waarbij softwarebeslissingen buiten de IT-afdeling worden gemaakt, maar van het technische personeel wordt verwacht dat ze de nieuwe toepassingen integreren en ondersteunen, en dat ze zich om de beveiliging bekommeren.

Dat leidt niet tot een efficiënte omgeving: volgens een IDG-rapport uit augustus 2015, houdt IT-personeel zich 75% van hun tijd bezig met de lichten aan te houden en systemen te onderhouden zodat het overige personeel zijn werk kan doen. Daardoor is er maar weinig tijd over om te plannen en de beste technologie te kiezen.

Nieuwe vaardigheden

Kiezen voor een technologie betekent dat nieuwe vaardigheden moeten worden verworven: er is steeds meer behoefte aan meer kennis over afnemers. Bedrijven willen betere analytische tools voor een beter begrip, CRM voor betere interactie met klanten en tal van interactieve communicatiemethoden. Nog niet zo lang geleden was de enige communicatievorm een brief. Nu is er onmiddellijke feedback via sociale media en het IT-team moet dat tweerichtingsverkeer in goede banen leiden.

Het is dan ook niet verrassend weinig dat de complexiteit van het moderne systeem de arme IT-stakker verbijsterd achterlaat. Het echte gevaar is dat technologieën die de huidige bedrijven aanzienlijk zouden helpen, aan de kant worden geschoven omdat ze zo complex zijn. Dat zou een groot nadeel betekenen voor werknemers.

Hulp is niet ver weg

Gelukkig is er heel wat hulp beschikbaar. Er zijn al systemen die helpen de workload te delen. Clouddiensten mogen bijvoorbeeld geen hindernis vormen, maar moeten een manier zijn om activiteiten te stroomlijnen: Big data zou niet moeten afschrikken, maar juist een manier moeten zijn om inzicht te bieden aan klanten. Op het vlak van beveiliging zijn er tal van manieren om slechteriken op afstand te houden.

De uitdaging is een systeem bouwen dat de vloedgolf van veranderingen de baas kan door van begin af aan te plannen. Stel richtlijnen op en wees niet bang om alles overboord te gooien wat niet past. U wilt niet de persoon zijn die halsstarrig vasthoudt aan oude methoden, zelfs wanneer die diep in het verleden zijn geworteld. De moderne manager is innovatief.

 

 

Maxwell Cooter

Maxwell Cooter

Max is een freelance journalist en schrijft over een breed scala aan IT- onderwerpen. Hij was de oprichtende redacteur van Cloud Pro, een van de eerste cloud publicaties. Hij heeft ook IDG's Techworld opgericht en daarvoor was hij redacteur van het Netwerk Week. Als freelancer, heeft hij bijgedragen aan de IDG Direct, SC Magazine, Computer Weekly, Computer Reseller News, Internet tijdschrift, PC Business World en vele anderen. Hij heeft ook gesproken op vele conferenties en als commentator gewerkt voor BBC, ITN en computer TV-zender CNBC.

Laatste Artikels:

 

Tags: Data Center, Technology